Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kesällä ja alkusyksystä 2021 maailma alkoi pikkuhiljaa avautumaan COVID-19 pandemian aiheuttamista suluista. Rokotekattavuus varsinkin EU-alueella oli noussut hyvää tahtia ja EU:ssa otettiin käyttöön COVID-todistus, joka mahdollisti paremman liikkumisen EU:n sisällä. Syksyllä rajansa helpommalle matkustamiselle avasivat myös muun muassa Thaimaa ja USA.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Finnairin Facebook-viestintää kesä-joulukuussa 2021. Tarkoituksena oli selvittää miten ja kuinka paljon Finnair viesti koronasta ajanjakson aikana sekä millaista osallistamista Finnairilla oli Facebookissa.
Finnair valikoitui tähän työhön siitä syystä, että se on suomalainen lentoyhtiö ja he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Facebook valittiin tutkimukseen siksi, että sen nähdään olevan sosiaalisten medioiden markkinajohtaja. Finnairilla on myös suurin seuraajamäärä Facebookissa ja he viestivät siellä suomeksi, kohdistaen viestejään suomalaisiin kuluttajiin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Viestien sisältöä analysoitiin käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä ja osallistamista analysoitiin käyttäen avuksi kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerätiin koodikirjaan Finnairin Facebookista.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka maailman tapahtumat vaikuttivat myös Finnairin Facebook-viestintään. Eri kuukausina nousi vahvemmin esille eri teemat. Osallistamista tutkittaessa huomattiin kuluttajien kaipaavan viestejä, jotka teemaltaan keskittyvät joko kaukomaihin tai esimerkiksi yrityksen henkilökunnan esittelyyn tai muuhun kevyempään, ei myyvään, sisältöön. Viesteissä ei tarvinnut olla call to actionia tai hashtageja, mutta kuva tai videon olemassaolo oli toivottavaa. Tyyliltään viesti sai olla joko toteava tai vahvistava.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Facebook content marketing for Finnish plant-based protein producers
Ivanova, Ekaterina (2021)In Finland, the consumption of plant-based protein products has been increasing. Despite a wide choice of imported plant-based protein products in supermarkets, Finns tend to favor local brands. Moreover, Finnish plant-based ... -
Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
Kakkonen, Saara-Liina (2023)Ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kestävyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmiön ympärille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista ... -
Social Media for Universities’ Strategic Communication : How Nigerian universities use Facebook
Olaleye, Sunday; Ukpabi, Dandison; Mogaji Emmanuel (Routledge, 2020)A university has many stakeholders with varying interests and commitments. Several studies have examined modes and methods of HEIs communication with stakeholders. To the best of our knowledge, it is not evident in the ... -
Suomen politiikka COVID-19-pandemian aikana
Stepanoff, Alex (2020)Koronaviruspandemiaa ja siihen liittyvää politiikkaa on mahdollista tutkia politiikan tutkimuksen teorioiden avulla monen muun poliittisen ilmiön tavoin. Näin ollen tämä pätee myöskin koronaviruspandemiaan liittyvään ... -
Tietoturva ja tietoturvajohtaminen COVID-19-pandemian aikana : tietoturva-asiantuntijoiden kokemuksia
Kojola, Jarno (2021)Maailmanlaajuinen COVID-19-pandemia aiheutti organisaatioiden toimintaympäristöissä monia muutoksia vuoden 2020 keväällä ja aikana. Monissa organisaatioissa siirryttiin laajasti etätyöskentelyyn. Pandemian ja tietoturvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.