Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPellinen, Jukka
dc.contributor.authorRapala, Antti
dc.date.accessioned2022-12-01T11:19:34Z
dc.date.available2022-12-01T11:19:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84177
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee pienyrityksen liiketoimintamallia ja sen sopeuttamista ennakoituun muutostilanteeseen. Tutkimuksen lähestymistapa on konstruktiivinen tapaustutkimus, jossa tutkittavana kohteena toimii suomalainen uistimia valmistava perheyritys. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kohdeyrityksen liiketoimintamalli ja luoda yritykselle muutoskonstruktio, jolla yritys pyrkii sopeutumaan toimintaympäristössään tapahtuvaan muutokseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu johdon laskentatoimen ja liiketoimintamallin käsitteisiin. Tutkimuksessa analysoidaan liiketoimintakanvaasin avulla kohdeyrityksen asiakkaita, tuotteita ja tuotannonohjausta, minkä lisäksi selvitetään, miten kohdeyrityksessä uistimia valmistetaan ja kenelle niitä myydään. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kohdeyrityksen toimintaa vuoden 2022 aikana esimerkiksi tutkimalla yrityksen tuotantoprosessia ja analysoimalla kirjanpidon dataa. Lisäksi aineistoon kuuluu yrityksen sähköpostiliikenteen, verkkokaupan ja yrityspalaverien sisällön analysoiminen. Tutkimuksessa muodostettiin kuvaus kohdeyrityksen liiketoimintamallista, jossa uistimia valmistetaan tuotantotehtaassa ympäri vuoden. Lisäksi tutkimuksessa luotiin vuoden 2021 myyntidatan perusteella ymmärrys yrityksen tärkeimmistä asiakkuuksista. Tutkimuksessa rakennettiin kohdeyritykselle strateginen muutoskonstruktio, jossa esitellään yritykselle konkreettinen liiketoiminnan muutossuunnitelma. Muutoskonstruktion strategia hyväksyttiin kohdeyrityksessä ohjaamaan sen toimintaa tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheruistinyritys
dc.subject.otherliiketoimintakanvaasi
dc.titlePienyrityksen liiketoimintamalli ja sen sopeuttaminen muutostilanteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212015443
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysostrategiat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot