Pienyrityksen liiketoimintamalli ja sen sopeuttaminen muutostilanteessa
Tämä tutkimus käsittelee pienyrityksen liiketoimintamallia ja sen sopeuttamista ennakoituun muutostilanteeseen. Tutkimuksen lähestymistapa on konstruktiivinen tapaustutkimus, jossa tutkittavana kohteena toimii suomalainen uistimia valmistava perheyritys. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kohdeyrityksen liiketoimintamalli ja luoda yritykselle muutoskonstruktio, jolla yritys pyrkii sopeutumaan toimintaympäristössään tapahtuvaan muutokseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu johdon laskentatoimen ja liiketoimintamallin käsitteisiin.
Tutkimuksessa analysoidaan liiketoimintakanvaasin avulla kohdeyrityksen asiakkaita, tuotteita ja tuotannonohjausta, minkä lisäksi selvitetään, miten kohdeyrityksessä uistimia valmistetaan ja kenelle niitä myydään. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kohdeyrityksen toimintaa vuoden 2022 aikana esimerkiksi tutkimalla yrityksen tuotantoprosessia ja analysoimalla kirjanpidon dataa. Lisäksi aineistoon kuuluu yrityksen sähköpostiliikenteen, verkkokaupan ja yrityspalaverien sisällön analysoiminen.
Tutkimuksessa muodostettiin kuvaus kohdeyrityksen liiketoimintamallista, jossa uistimia valmistetaan tuotantotehtaassa ympäri vuoden. Lisäksi tutkimuksessa luotiin vuoden 2021 myyntidatan perusteella ymmärrys yrityksen tärkeimmistä asiakkuuksista. Tutkimuksessa rakennettiin kohdeyritykselle strateginen muutoskonstruktio, jossa esitellään yritykselle konkreettinen liiketoiminnan muutossuunnitelma. Muutoskonstruktion strategia hyväksyttiin kohdeyrityksessä ohjaamaan sen toimintaa tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Adoption of digital innovations in rural enterprises during COVID-19
Räisänen, Jaana; Tuovinen, Tero (Routledge, 2022)The COVID-19 pandemic has rapidly affected the operating conditions of enterprises. Traditional customers and operational models are changing radically in the short term. Digitalisation and digital methods provide an ... -
Business model adaptation in market fluctuation : a study of Vietnamese travel companies
Doan, Truc (2018)Business model concept has developed over time since the 70s. Among all the company types, SMEs are accounted for the majority of the Vietnamese tourism sector. In this thesis, the author would like to analyze how the SMEs ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
Digitalization and Evolution of Business Model Pathways Among Japanese Software SMEs
Baber, W.W.; Ojala, A.; Martinez, R. (Springer, 2020)This chapter analyzes five Japanese software small and medium-sized enterprises (SMEs) to better understand how their decision-making pathways inside the organization evolve as they develop new business models. Event-state ... -
Elektronisen kauppapaikan soveltuvuuden arviointi : pk-yrityksen näkökulma
Rantonen, Hanna (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.