Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttiin, Pentti
dc.contributor.authorLaaksonen, Aatu
dc.date.accessioned2022-12-01T11:18:09Z
dc.date.available2022-12-01T11:18:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84176
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitetään pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintapäätökseen liittyviä tekijöitä. Hankintaprosessi voidaan määritellä olevan tavaran tai palvelun ostamisen prosessina. Tälle tutkimukselle relevantimpaa on tietojärjestelmän hankintaprosessi, joka on paljon monimutkaisempi prosessi, sillä siihen kuuluu usein moderneja teknologioita, kuten pilvi. Aihetta ei ole tutkittu tietojärjestelmätieteen alalla kattavasti. Mahdollisten tietojärjestelmien tai teknologioiden silkka volyymimäärä aiheuttaa sen, että aiheella on laaja määrä näkökulmia, joita tutkia. Aiheeseen on myös mahdollista liittää psykologinen puoli ihmiselementtiin liittyvien teorioiden kautta. Esimerkki tällaisesta teoriasta on kontingenssiteoria. Tämä tutkimus koostuu kahdesta pääosiosta. Ensimmäinen osio on kirjallisuuskatsausosio. Tässä osiossa aiempaa tutkimusta tarkastellaan antamaan pohjaa tutkimuksen empiiriselle osuudelle. Tutkimuksen toinen osuus on empiirinen osuus, joka toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapaustutkimus pyrkii määrittämään pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä. Materiaali on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Kaikki haastateltavat edustavat eri yritystä, toimialaa, ja tapausta, vaikkakin kaikilla haastateltavilla on yhteistä pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessi. haastattelukysymykset muodostettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Tutkimuksen löydökset ovat osittain linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Suurin ero löytyi vaikutuksen määrästä, joka tekijöillä on. Eritoten turvallisuudessa ja käyttäjäkokemuksessa eroja oli huomattavasti enemmän. Aiemmassa tutkimuksessa mainitaan turvallisuus vaikuttavana tekijänä usein, siinä missä tässä tutkimuksessa se tulee esiin vain kerran haastatteluissa. Päinvastoin käyttäjäkokemus ja helppous mainitaan tässä tutkimuksessa useasti, kun taas aiemmalla tutkimuksella on vaikeuksia löytää tätä merkittävänä tekijänä pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessissa.fi
dc.description.abstractThis thesis aims to identify the factors affecting cloud-based procurement process. Procurement process can be defined as the purchasing process of goods or products. More relevant for this study, information technology procurement process, is a more complex process which often includes modern technology such as cloud. The area of information technology procurement process is not heavily researched area. The shear amount of information technologies and systems that can be procured causes the viewpoints on the area to be excessively varied thus lacking in research. The topic includes also a psychological side in it through theories regarding human element in decision making, such as contingency theory. The research consists of two main sections. The first one is a literature review section. In this section, earlier research is reviewed to bring basis to the empirical section. The second part is the empirical section which was conducted in a form of a case study. The case study aims to find out the factors that affect a cloud-based procurement process. The material is gathered through semi- structures interviews. The interviewees represent different companies, fields of work as well as different cases though they all have in common the cloud-based procurement process. The interview questions were formed from the basis of the literature review section of the research. The findings from the case study align partly with the results from the earlier research on the topic. Main differences can be seen in the amount of affect that the factors have, especially in security and user experience. Whilst the earlier research mention security as an affecting factor often, this research only mentions it once. On the contrary user experience and simpleness are mentioned in this research multitude of times whilst earlier research struggles to find it a major affecting factor in a cloud-based procurement process.en
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othercloud
dc.subject.otherSaas
dc.subject.otherprocurement
dc.titleFactors affecting cloud-based CRM system procurement process
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212015442
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopilvipalvelut
dc.subject.ysoasiakkuudenhallinta
dc.subject.ysocloud services
dc.subject.ysocustomer relationship management
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot