University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Factors affecting cloud-based CRM system procurement process

Thumbnail
View/Open
685.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laaksonen, Aatu
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa selvitetään pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintapäätökseen liittyviä tekijöitä. Hankintaprosessi voidaan määritellä olevan tavaran tai palvelun ostamisen prosessina. Tälle tutkimukselle relevantimpaa on tietojärjestelmän hankintaprosessi, joka on paljon monimutkaisempi prosessi, sillä siihen kuuluu usein moderneja teknologioita, kuten pilvi. Aihetta ei ole tutkittu tietojärjestelmätieteen alalla kattavasti. Mahdollisten tietojärjestelmien tai teknologioiden silkka volyymimäärä aiheuttaa sen, että aiheella on laaja määrä näkökulmia, joita tutkia. Aiheeseen on myös mahdollista liittää psykologinen puoli ihmiselementtiin liittyvien teorioiden kautta. Esimerkki tällaisesta teoriasta on kontingenssiteoria. Tämä tutkimus koostuu kahdesta pääosiosta. Ensimmäinen osio on kirjallisuuskatsausosio. Tässä osiossa aiempaa tutkimusta tarkastellaan antamaan pohjaa tutkimuksen empiiriselle osuudelle. Tutkimuksen toinen osuus on empiirinen osuus, joka toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapaustutkimus pyrkii määrittämään pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä. Materiaali on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Kaikki haastateltavat edustavat eri yritystä, toimialaa, ja tapausta, vaikkakin kaikilla haastateltavilla on yhteistä pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessi. haastattelukysymykset muodostettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Tutkimuksen löydökset ovat osittain linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Suurin ero löytyi vaikutuksen määrästä, joka tekijöillä on. Eritoten turvallisuudessa ja käyttäjäkokemuksessa eroja oli huomattavasti enemmän. Aiemmassa tutkimuksessa mainitaan turvallisuus vaikuttavana tekijänä usein, siinä missä tässä tutkimuksessa se tulee esiin vain kerran haastatteluissa. Päinvastoin käyttäjäkokemus ja helppous mainitaan tässä tutkimuksessa useasti, kun taas aiemmalla tutkimuksella on vaikeuksia löytää tätä merkittävänä tekijänä pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessissa. ...
 
This thesis aims to identify the factors affecting cloud-based procurement process. Procurement process can be defined as the purchasing process of goods or products. More relevant for this study, information technology procurement process, is a more complex process which often includes modern technology such as cloud. The area of information technology procurement process is not heavily researched area. The shear amount of information technologies and systems that can be procured causes the viewpoints on the area to be excessively varied thus lacking in research. The topic includes also a psychological side in it through theories regarding human element in decision making, such as contingency theory. The research consists of two main sections. The first one is a literature review section. In this section, earlier research is reviewed to bring basis to the empirical section. The second part is the empirical section which was conducted in a form of a case study. The case study aims to find out the factors that affect a cloud-based procurement process. The material is gathered through semi- structures interviews. The interviewees represent different companies, fields of work as well as different cases though they all have in common the cloud-based procurement process. The interview questions were formed from the basis of the literature review section of the research. The findings from the case study align partly with the results from the earlier research on the topic. Main differences can be seen in the amount of affect that the factors have, especially in security and user experience. Whilst the earlier research mention security as an affecting factor often, this research only mentions it once. On the contrary user experience and simpleness are mentioned in this research multitude of times whilst earlier research struggles to find it a major affecting factor in a cloud-based procurement process. ...
 
Keywords
cloud Saas procurement pilvipalvelut asiakkuudenhallinta cloud services customer relationship management
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212015442

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24411]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Extending customer relationship management. From empowering firms to empowering customers 

    Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)
    Purpose – The focus of customer relationship management (CRM) literature has been predominantly on the firm perspective and on IT, not on customer or service orientation and value co-creation. This paper seeks to explore ...
  • Customer relationship management: The evolving role of customer data 

    Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)
    Purpose – Customer relationship management (CRM) developed a separate identity as a result of companies utilising customer data in managing customer relationships. In this evolution, CRM became a heavily company-oriented ...
  • From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation 

    Horttanainen, Ella (2021)
    Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ...
  • Customers' willingness to share personal information with firms and its relationship with customer loyalty 

    Lindell, Sanni (2015)
    Information on customers plays an important role in customer relationship management. With customer data companies can identify customers, understand their needs and hence, personalize products and services. New technological ...
  • Customer satisfaction in B2B cloud services 

    Turunen, Helinä (2013)
    Tutkimuksen tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen kautta esitellä B2B-pilvipalveluiden asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia seikkoja, ja kuinka näitä seikkoja tulisi ottaa huomioon asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Tässä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre