Factors affecting cloud-based CRM system procurement process
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa selvitetään pilvipohjaisen tietojärjestelmän
hankintapäätökseen liittyviä tekijöitä. Hankintaprosessi voidaan määritellä
olevan tavaran tai palvelun ostamisen prosessina. Tälle tutkimukselle
relevantimpaa on tietojärjestelmän hankintaprosessi, joka on paljon
monimutkaisempi prosessi, sillä siihen kuuluu usein moderneja teknologioita,
kuten pilvi. Aihetta ei ole tutkittu tietojärjestelmätieteen alalla kattavasti.
Mahdollisten tietojärjestelmien tai teknologioiden silkka volyymimäärä
aiheuttaa sen, että aiheella on laaja määrä näkökulmia, joita tutkia. Aiheeseen on
myös mahdollista liittää psykologinen puoli ihmiselementtiin liittyvien
teorioiden kautta. Esimerkki tällaisesta teoriasta on kontingenssiteoria.
Tämä tutkimus koostuu kahdesta pääosiosta. Ensimmäinen osio on
kirjallisuuskatsausosio. Tässä osiossa aiempaa tutkimusta tarkastellaan
antamaan pohjaa tutkimuksen empiiriselle osuudelle. Tutkimuksen toinen osuus
on empiirinen osuus, joka toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa.
Tapaustutkimus pyrkii määrittämään pilvipohjaisen tietojärjestelmän
hankintaprosessiin liittyviä tekijöitä. Materiaali on kerätty puolistrukturoitujen
haastattelujen kautta. Kaikki haastateltavat edustavat eri yritystä, toimialaa, ja
tapausta, vaikkakin kaikilla haastateltavilla on yhteistä pilvipohjaisen
tietojärjestelmän hankintaprosessi. haastattelukysymykset muodostettiin
kirjallisuuskatsauksen perusteella.
Tutkimuksen löydökset ovat osittain linjassa aikaisemman tutkimuksen
kanssa. Suurin ero löytyi vaikutuksen määrästä, joka tekijöillä on. Eritoten
turvallisuudessa ja käyttäjäkokemuksessa eroja oli huomattavasti enemmän.
Aiemmassa tutkimuksessa mainitaan turvallisuus vaikuttavana tekijänä usein,
siinä missä tässä tutkimuksessa se tulee esiin vain kerran haastatteluissa.
Päinvastoin käyttäjäkokemus ja helppous mainitaan tässä tutkimuksessa useasti,
kun taas aiemmalla tutkimuksella on vaikeuksia löytää tätä merkittävänä
tekijänä pilvipohjaisen tietojärjestelmän hankintaprosessissa.
...
This thesis aims to identify the factors affecting cloud-based procurement process.
Procurement process can be defined as the purchasing process of goods or products.
More relevant for this study, information technology procurement process, is a
more complex process which often includes modern technology such as cloud.
The area of information technology procurement process is not heavily
researched area. The shear amount of information technologies and systems that
can be procured causes the viewpoints on the area to be excessively varied thus
lacking in research. The topic includes also a psychological side in it through
theories regarding human element in decision making, such as contingency
theory.
The research consists of two main sections. The first one is a literature
review section. In this section, earlier research is reviewed to bring basis to the
empirical section. The second part is the empirical section which was conducted
in a form of a case study. The case study aims to find out the factors that affect a
cloud-based procurement process. The material is gathered through semi-
structures interviews. The interviewees represent different companies, fields of
work as well as different cases though they all have in common the cloud-based
procurement process. The interview questions were formed from the basis of the
literature review section of the research.
The findings from the case study align partly with the results from the
earlier research on the topic. Main differences can be seen in the amount of affect
that the factors have, especially in security and user experience. Whilst the earlier
research mention security as an affecting factor often, this research only mentions
it once. On the contrary user experience and simpleness are mentioned in this
research multitude of times whilst earlier research struggles to find it a major
affecting factor in a cloud-based procurement process.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Customers' willingness to share personal information with firms and its relationship with customer loyalty
Lindell, Sanni (2015)Information on customers plays an important role in customer relationship management. With customer data companies can identify customers, understand their needs and hence, personalize products and services. New technological ... -
Customer relationship management: The evolving role of customer data
Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)Purpose – Customer relationship management (CRM) developed a separate identity as a result of companies utilising customer data in managing customer relationships. In this evolution, CRM became a heavily company-oriented ... -
Extending customer relationship management. From empowering firms to empowering customers
Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)Purpose – The focus of customer relationship management (CRM) literature has been predominantly on the firm perspective and on IT, not on customer or service orientation and value co-creation. This paper seeks to explore ... -
The use of artificial intelligence in customer relationship management
Laaksonen, Aatu (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan tapoja, joilla tekoälyä hyödynnetään asiakkuudenhallinnassa. Tekoäly on viime vuosina kasvattanut suosiotaan merkittävästi, jonka vaikutuksena se on kehittynyt entisestään hyödyllisemmäksi ... -
A strategic framework for the optimization of customer relationship management in SMEs
Paraschou, Konstantina (2016)Customer relationship management (CRM) has been a topic of increased interest during the last decades, for both academics and practitioners. According to the literature review, there has been a variety of scopes and ...