Fonetiikan tutkijat etsivät keinoja englannin ääntämisen tukemiseen ja kieliperinnön säilyttämiseen Namibiassa
Haapanen, K., Saloranta, A., Peltola, K., Tamminen, H., Peltola, M. (2022). Fonetiikan tutkijat etsivät keinoja englannin ääntämisen tukemiseen ja kieliperinnön säilyttämiseen Namibiassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.13(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/fonetiikan-tutkijat-etsivat-keinoja-englannin-aantamisen-tukemiseen-ja-kieliperinnon-sailyttamiseen-namibiassa
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
Suomessa hyvä englannin taito tuo usein lisäetua työelämässä ja avaa ovia kansainvälistymiseen niin vapaa-ajalla kuin uralla. Namibiassa englannin kielitaito puolestaan on koulutuksen avain, jota ilman opinnoissa eteneminen voi muuttua mahdottomaksi. Monien paikallisten alkuperäiskielten arvostus on vähäistä, eikä niillä ole mahdollista saada opetusta ensimmäisten kouluvuosien jälkeen. Tanssi uhanalaisten kielten ja foneettisen maailman tulkkina (Tiede, Tanssi ja Fonetiikka, T&T&F) on Turun yliopiston Learning, Age & Bilingualism -laboratorion (LAB-lab) kolmevuotinen hanke, jonka tavoitteena on fonetiikan keinoin helpottaa siirtymää kotikielisestä opetuksesta englanninkieliseen koulunkäyntiin sekä lisätä kielellisen monimuotoisuuden arvostusta Namibiassa.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/fonetiikan-tutkijat-etsivat-keinoja-englannin-aantamisen-tukemiseen-ja-kieliperinnon-sailyttamiseen-namibiassaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Transfer in Finnish EFL learners’ pronunciation of alveolar and post-alveolar fricatives and affricates
Kovanen, Matti (2023)Suomalaiset puhuvat englantia yleisesti ottaen hyvin. Suomalaisten puhumaa englantia kuitenkin varjostaa rallienglantina tunnettu aksentti, jonka muodostaa pitkälti suomen kielen äänteiden, etenkin konsonanttien, siirtäminen ... -
Ääntämisen opetus : miksi, mitä, miten?
Tergujeff, Elina; Heinonen, Henna (Turun yliopisto, 2023)Tämä luku pohjautuu SuSuKi-täydennyskoulutuksen ääntämisen opettamisen ja oppimisen koulutusjaksoon. Koulutusjakson tapaan käsittelemme tässä luvussa, miksi opetamme ääntämistä, mitä siitä opetamme ja miten. Arvioinnista ... -
Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet
Ullakonoja, Riikka; Dufva, Hannele (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Katsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös ... -
Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen : arviointilomake ääntämisen opetukseen
Kautonen, Maria; Heinonen, Henna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa esittelemme kehittämäämme toisen ja vieraan kielen opetukseen soveltuvaa ääntämisen arviointityökalua, jonka avulla opettaja voi antaa oppijoille monipuolista palautetta ääntämisestä ja yksittäisistä ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.