dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Lyytikäinen, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2022-11-29T06:40:48Z | |
dc.date.available | 2022-11-29T06:40:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84114 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) käsityksiä oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielestä sekä vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinpäin. Oppiaineissa käytettävä kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta yhä laajalti aliymmärretty ilmiö, joka kuitenkin läpäisee kaikki oppiaineet ja -asteet. Myös vieraskielinen aineenopetus CLIL on vuosikymmeniä käytössä ollut opetustapa ja kansainvälisesti hyvin tutkittu ja dokumentoitu ilmiö. Nämä kaksi tutkimuskohdetta eivät kuitenkaan ole aikaisemmin kohdanneet, ja ottaen huomioon, että CLIL:ssä tiedonalan kieli on luonnollisesti myös vieraalla kielellä, tällainen yhdistys oli äärimmäisen oleellista tehdä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta (2) yläkoulun aineenopettajaa eri oppiaineista ja eri paikkakunnilta tammi-helmikuussa 2022. Osallistujat haastateltiin etänä videopuhelujen välityksellä, ja näistä puheluista säilytettiin tutkimuksen ajaksi ääniraidat, jotka litteroitiin. Näistä haastatteluista tehtyjen litterointien pohjalta suoritettiin aineiston laadullinen sisällönanalyysi ja löydettiin viisi teemaa, jotka yhdistivät molempia haastateltavia ja tarjosivat relevantteja vastauksia tutkimuskysymyksiin.
CLIL-opettajien oletettiin olevan erityisen perillä tiedonalan kielestä, sillä he opettavat aineensa lisäksi lähtökohtaisesti enemmän kieltä kuin keskimääräinen aineenopettaja. Vertailua ei tässä tutkimuksessa tehty, mutta osoittautui, että näiden opettajien käsitys kielestä opetuksessa oli hyvin moninainen ja englanninkielisyys oli näissä prosesseissa keskiössä. Tutkimus osoitti haastateltavien olevan perillä tiedonalansa kielen käytöstä ja konventioistakin, mutta sen tarkempi analysointi ja välittäminen oppilaille näyttivät olevan tämän tutkimuksen teoriataustaa vasten tarkasteltuna puutteellisia. Monet prosessit liittyen oppiaineen kieleen toimivat osin opettajien tiedostamatta, mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa heidän olevan hyvin perillä oppiaineidensa tiedonalankielisyydestä.
Mainittujen puutteiden ei voida katsoa olevan opettajien, vaan enemmänkin heitä tukemattoman koulujärjestelmän ja kasvaneiden vaatimusten syytä. Tästä syystä siis tutkimus aiheeseen liittyen ja aiheenmukainen koulutus opettajille ja opettajaopiskelijoille onkin ensiarvoisen tärkeää, jotteivat tulevaisuuden CLIL- ja muut opettajat joudu taistelemaan tiedonalan kielten kanssa yksin. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211295390 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | content and language integrated learning | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |