“No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) käsityksiä oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielestä sekä vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinpäin. Oppiaineissa käytettävä kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta yhä laajalti aliymmärretty ilmiö, joka kuitenkin läpäisee kaikki oppiaineet ja -asteet. Myös vieraskielinen aineenopetus CLIL on vuosikymmeniä käytössä ollut opetustapa ja kansainvälisesti hyvin tutkittu ja dokumentoitu ilmiö. Nämä kaksi tutkimuskohdetta eivät kuitenkaan ole aikaisemmin kohdanneet, ja ottaen huomioon, että CLIL:ssä tiedonalan kieli on luonnollisesti myös vieraalla kielellä, tällainen yhdistys oli äärimmäisen oleellista tehdä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta (2) yläkoulun aineenopettajaa eri oppiaineista ja eri paikkakunnilta tammi-helmikuussa 2022. Osallistujat haastateltiin etänä videopuhelujen välityksellä, ja näistä puheluista säilytettiin tutkimuksen ajaksi ääniraidat, jotka litteroitiin. Näistä haastatteluista tehtyjen litterointien pohjalta suoritettiin aineiston laadullinen sisällönanalyysi ja löydettiin viisi teemaa, jotka yhdistivät molempia haastateltavia ja tarjosivat relevantteja vastauksia tutkimuskysymyksiin.
CLIL-opettajien oletettiin olevan erityisen perillä tiedonalan kielestä, sillä he opettavat aineensa lisäksi lähtökohtaisesti enemmän kieltä kuin keskimääräinen aineenopettaja. Vertailua ei tässä tutkimuksessa tehty, mutta osoittautui, että näiden opettajien käsitys kielestä opetuksessa oli hyvin moninainen ja englanninkielisyys oli näissä prosesseissa keskiössä. Tutkimus osoitti haastateltavien olevan perillä tiedonalansa kielen käytöstä ja konventioistakin, mutta sen tarkempi analysointi ja välittäminen oppilaille näyttivät olevan tämän tutkimuksen teoriataustaa vasten tarkasteltuna puutteellisia. Monet prosessit liittyen oppiaineen kieleen toimivat osin opettajien tiedostamatta, mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa heidän olevan hyvin perillä oppiaineidensa tiedonalankielisyydestä.
Mainittujen puutteiden ei voida katsoa olevan opettajien, vaan enemmänkin heitä tukemattoman koulujärjestelmän ja kasvaneiden vaatimusten syytä. Tästä syystä siis tutkimus aiheeseen liittyen ja aiheenmukainen koulutus opettajille ja opettajaopiskelijoille onkin ensiarvoisen tärkeää, jotteivat tulevaisuuden CLIL- ja muut opettajat joudu taistelemaan tiedonalan kielten kanssa yksin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
"I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school
Kurki, Riikka (2016)Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Määttä, Liisa (2014)Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ... -
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ...