Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorLyytikäinen, Lasse
dc.date.accessioned2022-11-29T06:40:48Z
dc.date.available2022-11-29T06:40:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84114
dc.description.abstractTämä tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) käsityksiä oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielestä sekä vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinpäin. Oppiaineissa käytettävä kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta yhä laajalti aliymmärretty ilmiö, joka kuitenkin läpäisee kaikki oppiaineet ja -asteet. Myös vieraskielinen aineenopetus CLIL on vuosikymmeniä käytössä ollut opetustapa ja kansainvälisesti hyvin tutkittu ja dokumentoitu ilmiö. Nämä kaksi tutkimuskohdetta eivät kuitenkaan ole aikaisemmin kohdanneet, ja ottaen huomioon, että CLIL:ssä tiedonalan kieli on luonnollisesti myös vieraalla kielellä, tällainen yhdistys oli äärimmäisen oleellista tehdä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta (2) yläkoulun aineenopettajaa eri oppiaineista ja eri paikkakunnilta tammi-helmikuussa 2022. Osallistujat haastateltiin etänä videopuhelujen välityksellä, ja näistä puheluista säilytettiin tutkimuksen ajaksi ääniraidat, jotka litteroitiin. Näistä haastatteluista tehtyjen litterointien pohjalta suoritettiin aineiston laadullinen sisällönanalyysi ja löydettiin viisi teemaa, jotka yhdistivät molempia haastateltavia ja tarjosivat relevantteja vastauksia tutkimuskysymyksiin. CLIL-opettajien oletettiin olevan erityisen perillä tiedonalan kielestä, sillä he opettavat aineensa lisäksi lähtökohtaisesti enemmän kieltä kuin keskimääräinen aineenopettaja. Vertailua ei tässä tutkimuksessa tehty, mutta osoittautui, että näiden opettajien käsitys kielestä opetuksessa oli hyvin moninainen ja englanninkielisyys oli näissä prosesseissa keskiössä. Tutkimus osoitti haastateltavien olevan perillä tiedonalansa kielen käytöstä ja konventioistakin, mutta sen tarkempi analysointi ja välittäminen oppilaille näyttivät olevan tämän tutkimuksen teoriataustaa vasten tarkasteltuna puutteellisia. Monet prosessit liittyen oppiaineen kieleen toimivat osin opettajien tiedostamatta, mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa heidän olevan hyvin perillä oppiaineidensa tiedonalankielisyydestä. Mainittujen puutteiden ei voida katsoa olevan opettajien, vaan enemmänkin heitä tukemattoman koulujärjestelmän ja kasvaneiden vaatimusten syytä. Tästä syystä siis tutkimus aiheeseen liittyen ja aiheenmukainen koulutus opettajille ja opettajaopiskelijoille onkin ensiarvoisen tärkeää, jotteivat tulevaisuuden CLIL- ja muut opettajat joudu taistelemaan tiedonalan kielten kanssa yksin.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.title“No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211295390
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysocontent and language integrated learning
dc.subject.ysoteachers
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record