Show simple item record

dc.contributor.advisorKansikas, Juha
dc.contributor.authorKähönen, Petra
dc.date.accessioned2022-11-25T06:40:10Z
dc.date.available2022-11-25T06:40:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84071
dc.description.abstractPerheyrityksillä on tärkeä rooli maailmantaloudessa. Niiden vahvuuksia ovat sekä pitkän tähtäimen suunnitelmallisuus että pitkäjänteinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perheyrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä muodostaa tulosten pohjalta kansainvälistymissuunnitelma suomalaiselle teknologia-alalla toimivalle perheyritykselle X. Tavoitteena on myös lisätä ymmärrystä perheyrityksessä vallitsevista erityispiirteistä sekä ottaa nämä piirteet huomioon kansainvälistymissuunnitelmaa muodostaessa. Yritys X:n toimialaan liittyy olennaisesti korkean teknologian nopeat muutosvaikutukset, jotka poikkeavat perheyrityksiin yleisesti yhdistetystä hitaammasta toimintaympäristöstä sekä harkitsevammasta päätöksenteosta. Edellä mainittu vaatimus muutosnopeudesta tuo omat haasteensa yrityksen johtamiseen. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena hyödyntäen laadullista aineistoa, joka koostui viidestä kansainvälistymispalveluiden asiantuntijoiden haastattelusta sekä viidestä yrittäjähaastattelusta. Aineiston avulla muodostettiin käsitys haastateltujen henkilöiden kokemista yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä. Haastattelujen perusteella yrittäjät, joiden yritykset sijoittuivat teknologiapainotteiselle markkinalle, kansainvälistyivät nopeasti muistuttaen uudempia Born Global (BG)- sekä International New Venture (INV)-teorioiden malleja. Edellä mainitut teoriat pyrkivät paremmin vastaamaan moderniin globaalin toimintaympäristön vaatimuksiin. Perinteisten kansainvälistymisteorioiden, kuten Uppsala-malli, ei yleisesti ottaen katsota enää sopivan tämän päivän nopeasti muuttuvaan moderniin liiketoimintaympäristöön, jossa Internet sekä teknologia ovat muuttaneet toimintaa. Tutkitut yritykset kansainvälistivät toimintojaan pääsääntöisesti yrityksen omien resurssien avulla eivätkä niinkään ulkopuolisia agentuureja hyödyntämällä. Tutkimuksen perusteella perheyritykset nähtiin hitaammin kansainvälistyvinä yrityksinä, joiden päätöksentekoon vaikuttivat perhedynamiikan erityispiirteet, kuten keskittynyt valta-asetelma sekä korkean riskitason välttely. Näihin perustuen, yritys X:n kansainvälistymisessä tulee ottaa huomioon liiketoiminnan perusasioiden toimivuus, referenssien sekä verkostojen hyödyntäminen, rahoitukselliset seikat sekä kulttuurin vaikutus operaatioihin. Tutkimus pyrkii lisäämään käsitteellistä ymmärrystä aiemmin tutkittuihin käsitteisiin nähden sekä luomaan pohjaa jatkotutkimukselle koskien pk-perheyrityksien kansainvälistymistä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to find out what narratives contribute to SME internationalization and how family dynamics influence the internationalization of family businesses. Based on these findings, an internationalization plan for a Finnish technology-related family business, company X, will be introduced. Family businesses have an important role in the global economy as they are seen as strong actors in the market due to their resilient, long-term strategic vision instead of rapid profit maximization. This study aims to understand the special characteristics of a family business and take them into account when forming a internationalization plan. The case company X operates in the high-technology market, which is typically associated with a fast-paced environment, opposite of the traditionally viewed family business environment, creating its own challenges on family business management. Traditional internationalization theories, such as the Uppsala model (U-model), have been criticized to be inconvenient for the modern business environment where the Internet and technology have disrupted the traditional models of internationalization. Newer theories including Born Globals (BG) and International New Ventures (INV) have introduced more feasible theories fitted to a more modern environment where globalization and technology are accounted for. This study uses multiple case study method. The data consists of two different sub-groups that include 5 internationalization service experts and 5 entrepreneurs who have executed internationalization in their companies. The objective of the data collection is to understand what aspects experts highlight in the internationalization process versus what aspects entrepreneurs have experienced. The results of the study provide evidence that technology-related SMEs internationalize early and act more like BG or INV companies. Internationalization was mainly kept within the company and carried out through the companies' resources rather than through agencies. Based on the study, family businesses were also seen as less internationalizing companies, whose decision-making was influenced by the specific characteristics of family dynamics. Therefore, the internationalization process of Company X must consider the functionality of the core operations, the utilization of references and networks, financial aspects, and the impact of cultural differences on their operations. This study aims to add conceptual knowledge to previously researched topics and opens up further research suggestions on SME family business internationalization dynamics.en
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleInternationalization of a high-tech SME in the context of family business : company X
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211255342
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysokansainväliset yritykset
dc.subject.ysokansainväliset markkinat
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysofamily businesses
dc.subject.ysointernationalisation
dc.subject.ysoentrepreneurship
dc.subject.ysosmall and medium-sized enterprises
dc.subject.ysointernational corporations
dc.subject.ysointernational market
dc.subject.ysoentrepreneurs
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record