Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorRiehunkangas, Mervi
dc.date.accessioned2022-11-18T09:36:30Z
dc.date.available2022-11-18T09:36:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83984
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona ja selvittää, millaista tukea vanhemmat olivat saaneet lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta lapsen tukemiseen ja perheen arkeen. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineisto koostui seitsemästä haastattelusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, joka sisälsi myös diskurssianalyysin piirteitä. Tutkimus osoitti, että vanhempien kokemukset lapsen tukemisesta jakautuvat lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseen sekä vanhemmuuteen. Tukea tarvitsevien lasten vanhemmat kokevat lapsen tuen tarpeen ja siihen vastaamisen lisänneen omaa osaamistaan ja ymmärrystään lasten tuen tarpeita kohtaan ja arjen pitävän sisällään niin onnistumisia kuin kielteisiäkin tunteita. Vanhemmat kertoivat saaneensa lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta konkreettista, emotionaalista sekä tiedollista tukea, joista toivotuimpia olivat emotionaalinen ja konkreettinen tuki. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tukea tarvitsevan lapsen vanhemmuus vaatii vanhemmilta mukautumista ja uuden oppimista, mihin vanhemmat kaipaavat tukea perheen tilanteeseen perehtyneiltä ammattilaisilta matalalla kynnyksellä. Tutkimuksessa selvisi, että tukea tarvitsevien lasten perheille tarjotut tutkimuspolut, tuen muodot ja niiden saatavuus vaihtelevat kunnittain ja, että etenkin varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on suuri rooli vanhempien ja lapsen tukijoina ja ohjaajina.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsen tuki
dc.subject.otherekokulttuurinen teoria
dc.subject.otherperhelähtöisyys
dc.titleVarhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211185271
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysoarki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot