Varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona ja selvittää, millaista tukea vanhemmat olivat saaneet lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta lapsen tukemiseen ja perheen arkeen. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineisto koostui seitsemästä haastattelusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, joka sisälsi myös diskurssianalyysin piirteitä.
Tutkimus osoitti, että vanhempien kokemukset lapsen tukemisesta jakautuvat lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseen sekä vanhemmuuteen. Tukea tarvitsevien lasten vanhemmat kokevat lapsen tuen tarpeen ja siihen vastaamisen lisänneen omaa osaamistaan ja ymmärrystään lasten tuen tarpeita kohtaan ja arjen pitävän sisällään niin onnistumisia kuin kielteisiäkin tunteita. Vanhemmat kertoivat saaneensa lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta konkreettista, emotionaalista sekä tiedollista tukea, joista toivotuimpia olivat emotionaalinen ja konkreettinen tuki. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tukea tarvitsevan lapsen vanhemmuus vaatii vanhemmilta mukautumista ja uuden oppimista, mihin vanhemmat kaipaavat tukea perheen tilanteeseen perehtyneiltä ammattilaisilta matalalla kynnyksellä. Tutkimuksessa selvisi, että tukea tarvitsevien lasten perheille tarjotut tutkimuspolut, tuen muodot ja niiden saatavuus vaihtelevat kunnittain ja, että etenkin varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on suuri rooli vanhempien ja lapsen tukijoina ja ohjaajina.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211185271Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish