Matematiikan oppimisvaikeus aikuisuudessa : jatkuvuus lapsuudesta aikuisuuteen, yhteys työttömyyteen ja kognitiiviset kyvyt
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Matematiikan oppimisvaikeus on saanut oppimisvaikeuksien tutkimusalueella vähemmän huomiota esimerkiksi lukemisen vaikeuteen verrattuna ja suurin osa matematiikan oppimisvaikeuden tutkimuksesta on tehty lapsilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli osaltaan täydentää matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusta aikuisuudessa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin aikuisaineistolla matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuutta lapsuudesta aikuisuuteen, sen yhteyttä työttömyyteen sekä matematiikan oppimisvaikeuteen yhteydessä olevia kognitiivisia tekijöitä. Kognitiivisina tekijöinä tarkasteltiin kielellistä ymmärtämistä, visuaalista päättelyä, työmuistia ja prosessointinopeutta. Tutkimuksen aineisto koostui tutkimusryhmästä (n=22), joilla on lapsena todettu neuropsykologisissa tutkimuksissa matematiikan oppimisvaikeus, sekä väestöpohjaisesta kontrolliryhmästä (n=16). Osallistujista 20 oli naisia ja 18 miehiä, he olivat aineiston keruuhetkellä 27–39 –vuotiaita ja puhuivat suomea äidinkielenään. Tutkimusryhmä jaettiin aikuisuuden matematiikassa suoriutumisen perusteella niihin, joilla matematiikan oppimisvaikeus jatkuu (MD jatkuu -ryhmä) ja niihin, joilla se ei jatku (MD ei jatku –ryhmä). Tutkimuskysymyksiin vastattiin frekvenssitaulukon, ristiintaulukoinnin ja Fisherin tarkan testin, Mann Whitneyn U –testin sekä Kruskal Wallis –testin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että matematiikan oppimisvaikeus jatkui huomattavalla osalla (59,09 %) lapsuudesta aikuisuuteen. Lapsena todettu matematiikan oppimisvaikeus ja sen jatkuminen aikuisuuteen eivät kumpikaan olleet yhteydessä työttömyyteen aikuisuudessa. Kognitiivisia tekijöitä tarkasteltaessa tulokset osoittivat, että MD jatkuu -ryhmä oli kontrolliryhmää tilastollisesti merkitsevästi heikompi kaikilla tarkastelluilla kognition osa-alueilla. MD ei jatku -ryhmä oli puolestaan kontrolliryhmää tilastollisesti merkitsevästi heikompi kielellisen ymmärtämisen, visuaalisen päättelyn ja työmuistin osalta. Nämä kognitiiviset vaikeudet olisi tärkeää huomioida aikuisten koulutuksessa, työllisyyspalveluissa ja työpaikoilla. MD jatkuu- ja MD ei jatku -ryhmät eivät eronneet toisistaan minkään tarkastellun kognitiivisen osa-alueen suhteen. Koska matematiikan oppimisvaikeus todettiin lapsuudesta aikuisuuteen jatkuvana eikä tässä tutkimuksessa tullut esiin jatkuvuuteen liittyviä tekijöitä, jatkossa olisi tärkeää tutkia, mitkä tekijät ovat yhteydessä matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
Hietala, Miina; Tikkanen, Inka (2022)Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian ... -
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa
Rämö, Tuija; Koponen, Tuire; Määttä, Sira; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Matematiikan oppimisvaikeutta on tutkittu huomattavasti lukivaikeutta vähemmän, ja aikaisempi tutkimus on keskittynyt pääasiassa lapsiin ja nuoriin. Tutkittua tietoa matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuudesta aikuisikään ... -
Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
Talvitie, Tanja-Tuulia (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien ... -
Children with mathematical disabilities have heterogeneous cognitive profiles
Rautiainen, Jarno; Ikonen, Helka (2021)Matematiikan oppimisvaikeudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin kognitiivisiin osa-alueisiin kuten työmuistiin, prosessointinopeuteen, visuospatiaalisiin taitoihin ja kielellisiin taitoihin. On kuitenkin vielä ... -
Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
Janatuinen, Iiris; Hietala, Roosa (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvien ongelmien (myöh. sosiaalisten ongelmien) esiintymistä ASEBA-arviointijärjestelmän TRF- ja CBCL- lomakkeilla lapsilla, joilla on lukemisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.