Matematiikan oppimisvaikeus aikuisuudessa : jatkuvuus lapsuudesta aikuisuuteen, yhteys työttömyyteen ja kognitiiviset kyvyt
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Matematiikan oppimisvaikeus on saanut oppimisvaikeuksien tutkimusalueella vähemmän huomiota esimerkiksi lukemisen vaikeuteen verrattuna ja suurin osa matematiikan oppimisvaikeuden tutkimuksesta on tehty lapsilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli osaltaan täydentää matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusta aikuisuudessa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin aikuisaineistolla matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuutta lapsuudesta aikuisuuteen, sen yhteyttä työttömyyteen sekä matematiikan oppimisvaikeuteen yhteydessä olevia kognitiivisia tekijöitä. Kognitiivisina tekijöinä tarkasteltiin kielellistä ymmärtämistä, visuaalista päättelyä, työmuistia ja prosessointinopeutta. Tutkimuksen aineisto koostui tutkimusryhmästä (n=22), joilla on lapsena todettu neuropsykologisissa tutkimuksissa matematiikan oppimisvaikeus, sekä väestöpohjaisesta kontrolliryhmästä (n=16). Osallistujista 20 oli naisia ja 18 miehiä, he olivat aineiston keruuhetkellä 27–39 –vuotiaita ja puhuivat suomea äidinkielenään. Tutkimusryhmä jaettiin aikuisuuden matematiikassa suoriutumisen perusteella niihin, joilla matematiikan oppimisvaikeus jatkuu (MD jatkuu -ryhmä) ja niihin, joilla se ei jatku (MD ei jatku –ryhmä). Tutkimuskysymyksiin vastattiin frekvenssitaulukon, ristiintaulukoinnin ja Fisherin tarkan testin, Mann Whitneyn U –testin sekä Kruskal Wallis –testin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että matematiikan oppimisvaikeus jatkui huomattavalla osalla (59,09 %) lapsuudesta aikuisuuteen. Lapsena todettu matematiikan oppimisvaikeus ja sen jatkuminen aikuisuuteen eivät kumpikaan olleet yhteydessä työttömyyteen aikuisuudessa. Kognitiivisia tekijöitä tarkasteltaessa tulokset osoittivat, että MD jatkuu -ryhmä oli kontrolliryhmää tilastollisesti merkitsevästi heikompi kaikilla tarkastelluilla kognition osa-alueilla. MD ei jatku -ryhmä oli puolestaan kontrolliryhmää tilastollisesti merkitsevästi heikompi kielellisen ymmärtämisen, visuaalisen päättelyn ja työmuistin osalta. Nämä kognitiiviset vaikeudet olisi tärkeää huomioida aikuisten koulutuksessa, työllisyyspalveluissa ja työpaikoilla. MD jatkuu- ja MD ei jatku -ryhmät eivät eronneet toisistaan minkään tarkastellun kognitiivisen osa-alueen suhteen. Koska matematiikan oppimisvaikeus todettiin lapsuudesta aikuisuuteen jatkuvana eikä tässä tutkimuksessa tullut esiin jatkuvuuteen liittyviä tekijöitä, jatkossa olisi tärkeää tutkia, mitkä tekijät ovat yhteydessä matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuuteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29082]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
Hietala, Miina; Tikkanen, Inka (2022)Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian ... -
Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä
Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ... -
Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
Talvitie, Tanja-Tuulia (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien ... -
Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
Kiiski, Kati (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Children with mathematical disabilities have heterogeneous cognitive profiles
Rautiainen, Jarno; Ikonen, Helka (2021)Matematiikan oppimisvaikeudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin kognitiivisiin osa-alueisiin kuten työmuistiin, prosessointinopeuteen, visuospatiaalisiin taitoihin ja kielellisiin taitoihin. On kuitenkin vielä ...