Show simple item record

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorLeinonen, Inka
dc.date.accessioned2022-11-16T10:13:43Z
dc.date.available2022-11-16T10:13:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83935
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä luokanopettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla. Tutkimusaineisto koostui 318:sta TESSI-tutkimushankkeessa kerätyistä luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kyselylomakevastauksista. Koronapandemian ja opettajien koetun työuupumuksen sekä alanvaihtosuunnitelmien välistä yhteyttä tutkittiin monimuuttujaisella varianssianalyysilla. Alanvaihtosuunnitelmiin liitettyjä syitä tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat opettajien kokeneen vähäistä työuupumusta, ja harvalla opettajalla oli alanvaihtosuunnitelmia. Suurin osa opettajista koki työuupumuksensa pysyneen samana kuin ennen koronapandemiaa. Kuitenkin uupuneimmat opettajat raportoivat kollegoitaan enemmän alanvaihtosuunnitelmia. Raportoitujen alanvaihtosuunnitelmien syistä löydettiin neljä teemaa: pettymys kouluun instituutiona, itsensä etsiminen ammatillisesti, työn kuormittavuus ja terveyteen liittyvät tekijät. Tulosten mukaan opettajat kokivat pandemian eri tavoin, sillä osa koki itsensä jopa vähemmän uupuneeksi, kuin ennen pandemiaa. Koronapandemiaa enemmän opettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla korostuivat koulujen rakenteelliset ongelmat, huono palkkaus sekä oman ammatillisen identiteetin etsiminen. Uutta tietoa tämä tutkimus tarjosi liittämällä terveyteen liittyvät tekijät opettajien alanvaihtosuunnitelmiin.fi
dc.format.extent43
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöuupumus
dc.subject.otheralanvaihtosuunnitelmat
dc.subject.otherkoronapandemia
dc.titleLuokanopettajien työuupumus ja alanvaihtosuunnitelmat koronakeväänä 2021
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165230
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysopandemiat
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysojaksaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record