Show simple item record

dc.contributor.advisorFrantti, Tapio
dc.contributor.authorPasanen, Mauno
dc.date.accessioned2022-11-09T06:48:35Z
dc.date.available2022-11-09T06:48:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83831
dc.description.abstractTeknologian kehittymisen myötä arkipäiväiset laitteet, kuten kodinkoneet ja ajoneuvot, muuttuvat älykkäiksi esineiden internetin toimijoiksi. Siirrettävänä voi olla tietoja miljardeista laitteista, tai on käsiteltävä tietoa ilman merkittävää viivettä. Perinteisen datakeskusvetoisen pilvilaskennan törmätessä haasteisiin näitä ratkomaan on kehittynyt pilvilaskennan osa-alue reunalaskenta, joka käsitteenä tuo tiedon käsittelyn laitteeseen tai laitteen lähelle. Reunalaskennan laajeneminen on kasvattanut myös reaalimaailman turvallisuusuhkia, ja esimerkkejä miljoonien laitteiden tai yksittäisten ajoneuvojen haltuunotosta on lukuisia. Tietoturvan toteutuneet haasteet vaikuttavat laajasti miljoonien ihmisten elämään, liiketoimintaan ja yhteiskunnan toimivuuteen. Tutkielmassa kootaan yhteen reunalaskennan tietoturvaan kohdistuvia haasteita ja käsitellään ongelmakohtiin kehitettyjä ratkaisuja keskittyen autoihin reunalaitteina. Moderni auto on monipuolinen reunatoimija, johon kohdistuneiden hyökkäysten määrä on Chattopadhyay, Lam ja Tavva (2021) mukaan yli kuusinkertaistunut viime vuosina. Tutkielmassa tehdään ajoneuvon hyökkäysrajapintojen läpikäynti ja uhka-analyysi. Löydösten perusteella analysoidaan tarkemmin kahden, osittain itseajavan ja verkottuneen, auton etähallintaohjelmisto ja jaettu verkkoyhteys suorittamalla sekä välimieshyökkäys että verkkoskannaus, ja analysoimalla verkkoliikenne. Tuloksista on nähtävissä, että valmistajat ovat huomioineet ilmiselvät riskit. Analyysissä paljastui kuitenkin haavoittuvaisuuksia ja heikkouksia, joihin tehtiin suosituksia, joilla yksityisyyden suojaa voitaisiin parantaa, hyökkäyslinjoja sulkea ja väärinkäytösten mahdollisuutta pienentää. Autojen ollessa pitkäikäisiä hyödykkeitä, niiden suojauksen pitää kestää sekä nykyiset että tulevaisuuden kehittyneemmät hyökkäystekniikat.fi
dc.description.abstractWith the development of technology, everyday devices, such as home appliances and vehicles, are becoming smart Internet of Things players. The data transfer amount can be large from billions of devices, or data must be processed without significant delay. As traditional data center-driven cloud computing faces challenges, the edge computing has evolved to bring data processing to or near the device. The expansion of edge computing has also increased real-world security threats, with numerous examples of hijacking millions of devices or individual vehicles. The realized challenges of information security have a far-reaching impact on the lives of millions of people, businesses and functioning of society. This thesis brings together the challenges of edge computing security and addresses the solutions developed to the problem areas, focusing on cars as edge devices. The modern car is a versatile edge device, and the number of attacks against them have grown over sixfold in recent years according the Chattopadhyay, Lam ja Tavva (2021). Thesis reviews the vehicle’s attack interfaces and performs a threat analysis. Based on the findings, the remote management software and shared network connection of the two self-driven and connected cars are analyzed in more detail by performing a man-in-the-middle attack and a network scan, and analyzing the network traffic. The results show that the manufacturers have taken into account the obvious risks. However, the analysis revealed vulnerabilities and weaknesses, which could be closed, privacy protection could be improved and potential for abuse significantly reduced with the thesis recommendations. As cars are long-lived commodities, their protection must withstand both current and future’s more advanced attack technologies.en
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersumulaskenta
dc.subject.otherpilvilaskenta. itseajava
dc.subject.otherInternet of Things
dc.subject.otherIoT
dc.subject.otherfog computing
dc.subject.otheredge computing
dc.subject.othercloud computing
dc.subject.othersecurity
dc.subject.othervehicle
dc.subject.othercar
dc.subject.otherself-driving
dc.titleReunalaskennan tietoturva nykyaikaisessa ajoneuvossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211095132
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.contributor.oppiaineComputer Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoautot
dc.subject.ysotietoturva
dc.subject.ysoesineiden internet
dc.subject.ysoajoneuvot
dc.subject.ysoreunalaskenta
dc.subject.ysoautot
dc.subject.ysoriskianalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record