dc.contributor.advisor | Fonsén, Elina | |
dc.contributor.author | Kaitajärvi, Petra | |
dc.contributor.author | Gunn, Henrica | |
dc.date.accessioned | 2022-11-03T07:11:34Z | |
dc.date.available | 2022-11-03T07:11:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista
sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia
erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset
ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme,
miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten
vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista
lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella
haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen
erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri
Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä.
Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin
myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit
sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen
pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot
sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta
hallittiin sosiaalisella tuella.
Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät
tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka
hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen
strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia
tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ryhmän ohjaaminen | |
dc.subject.other | erityisluokanopettaja | |
dc.title | ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211035083 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | erityisluokat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |