Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFonsén, Elina
dc.contributor.authorKaitajärvi, Petra
dc.contributor.authorGunn, Henrica
dc.date.accessioned2022-11-03T07:11:34Z
dc.date.available2022-11-03T07:11:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme, miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä. Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta hallittiin sosiaalisella tuella. Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherryhmän ohjaaminen
dc.subject.othererityisluokanopettaja
dc.title’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211035083
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoerityisluokat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot