Esihenkilöiden käsityksiä vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoiminnan tulevaisuudesta ja johtamisen edellytyksistä lapsi- ja perhepalveluissa
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia julkisen sektorin esihenkilöiden käsityksiä vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoiminnan tulevaisuudesta viiden vuoden päästä ja toiminnan riskeistä ja hyödyistä sekä johtamisen edellytyksistä lapsi- ja perhepalveluissa. Tutkimus on tärkeä, koska aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että tällä hetkellä vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoimintaa ei lapsi- ja perhepalveluissa johdeta, vaan vastuu johtamisesta valuu asiakastyötä tekeville työntekijöille. Tutkimus tuottaa tärkeää tietoa aiheesta, sillä sen kautta vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoimintaa ja sen johtamista voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kokemusasiantuntijuutta ja vertaistukea, osallisuutta, empowerment -prosessia sekä johtamista ja kehittämistä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa on käytetty valmista haastatteluaineistoa Aila -tietoarkistosta. Haastatteluaineisto on koottu aiemmin VerKo-hankkeessa vuosina 2019-2020 haastattelemalla 24 julkisen sektorin ja kolmannen sektorin lapsi- ja perhepalveluiden esihenkilöä. Aiemmin aineistosta on tutkittu sitä, miten asiakasosallistumista kuvataan ja perustellaan ja miten sitä johdetaan tällä hetkellä järjestöissä ja julkisella sektorilla. Tässä tutkimuksessa aineistosta on rajattu järjestöjen esihenkilöiden haastattelut pois. Tällöin aineistoksi on muodostunut 16 julkisen sektorin lapsi- ja perhepalveluiden esihenkilön haastattelua.
Tutkimustuloksina voidaan todeta, että vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoiminnan johtaminen edellyttää rakenteita, virallista lupaa ja toimintakulttuurin muutosta sekä esihenkilöiltä asiantuntijuutta, yhteistyötä, ymmärrystä sekä halua hyödyntää ja mahdollistaa toiminta. Tutkimustulokset osoittavat, että vertaistuki- ja kokemusasiantuntijatoiminnan tulevaisuutta ei voida varmasti ennustaa. Joissain kunnissa toiminta voi jatkua ja joissain kunnissa palveluita voidaan joutua keskittämään. Toiminnan riskeinä voivat olla vaitiolo-velvollisuuteen liittyvät asiat, kokemusasiantuntijan puheet sekä riittämätön valmistautuminen toimintaan ja tilanteiden ohjaamiseen. Toiminnan hyötynä asiakkaita voidaan saada aktivoitua paremmin toimintaan ja näkökulmat voivat laajentua ja lähentyä toisiaan. Lisäksi avoimen keskustelun ja ongelmien normalisoimisen kautta perheiden ongelmia voidaan saada ennaltaehkäistyä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
Esihenkilöiden käsityksiä Lapset puheeksi -menetelmän implementoinnista Keski-Suomen hyvinvointialueella
Lehtoranta, Sini (2024)Tarkastelin tässä tutkimuksessa Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten ja nuorten terveydenhuollon esihenkilöiden käsityksiä Lapset puheeksi -menetelmästä ja kyseisen menetelmän juurruttamisesta käytänteisiin. Lasten ja ... -
Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
Varakas, Saara (2021)Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein väitellään siitä, voiko laatua tarjota pienellä budjetilla. Tämä sama lähtökohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia ... -
Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Tutkimuksessa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden johtajien ja esimiesten näkemyksiä asiakasosallistumisesta ja sen johtamisesta. Asiakasosallistumisen käsitteeseen sisällytetään kokemusasiantuntijuus ja vertaistuki ... -
Kokemusasiantuntijuus ohjaavana ja voimaannuttavana hallintana
Meriluoto, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2016)