Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Korkeakouluopiskelijat istuvat vuorokaudessa keskimäärin yli 7 tuntia, jota pidetään
terveyden kannalta haitallisena. Fyysisellä aktiivisuudella voidaan vähentää
mielenterveyden sekä tuki- ja liikuntaelimistön oireita, parantaa kardiometabolista
terveyttä sekä energiatasoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sedentaaristen
(7,0–16,65 t/vrk:ssa) korkeakouluopiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja istumismäärien
yhteyttä liikkumismääriin. Lisäksi selvitettiin, onko liikkumismäärätuloksissa eroja
sukupuolten ja korkeakoulusektorien (AMK/YO) välillä.
Tutkimuksen aineisto koostui Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja
terveyskäyttäytymistutkimuksen vuoden 2016 osa-aineistosta. Mukana olivat ne
opiskelijat (n = 2 246), jotka ilmoittivat istuvansa vähintään 7 tuntia vuorokaudessa.
Nukkumisaikaa ei laskettu mukaan istumisajaksi. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS
tilasto-ohjelmalla khii toiseen neliötesteillä ja Cramerin V:llä.
Sedentaaristen opiskelijoiden mediaani-istumisaika vaihteli 10,5 tunnista 11 tuntiin
vuorokaudessa. Vaikka valtaosa opiskelijoista hyötyliikkui 15–60 min/vrk:ssa, niin
melkein kymmenesosa hyötyliikkui alle vartin päivässä, kun taas reilu kymmenes
hyötyliikkui päivittäin yli tunnin. Pidempikestoinen hyötyliikkuminen oli naisilla (> 30
min/vrk:ssa) miehiä yleisempää ja AMK-opiskelijoilla (> 60 min/vrk:ssa) YO-opiskelijoita
yleisempää. Reilu puolet opiskelijoista harrasti ≥ 30 min/krt kohtuukuormitteista
kuntoliikuntaa 2–6 krt/vk:ssa. Reilu kymmenesosa ei harrastanut kuntoliikuntaa lainkaan
tai hyvin harvoin. Vain harva kuntoliikkui päivittäin. Sukupuolten ja korkeakoulusektorien
välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja kuntoliikunnassa. Opiskelijoiden hyöty- ja kuntoliikunta yhdistettiin kolmiluokkaiseksi kokonaisliikkumiseksi. Reilu neljäsosa
liikkui vähän ja harvoin eli hyötyliikkuivat < 30 min/vrk:ssa ja kuntoliikkuivat harvoin tai
ei lainkaan. Vajaa kolmannes liikkui paljon ja usein eli hyötyliikkuivat päivittäin > 30 min
ja kuntoliikkuivat ≥ 2 krt/vk. Vajaa puolet liikkui jonkin verran eli sijoittuivat
liikkumismäärältään kahden edellisen välille. Miehet olivat todennäköisemmin vähän ja
harvoin liikkuvia ja naiset paljon ja usein liikkuvia. Korkeakoulusektorien välillä eroa oli
vain jonkin verran liikkuvissa, jossa YO-opiskelijoiden liikkuminen oli AMK-opiskelijoita
yleisempää. Kun istumismääriä tarkasteltiin suhteessa kokonaisliikkumiseen, havaittiin
alle mediaanin istuvien joukossa paljon ja usein liikkumisen olevan yleisempää, kun taas
mediaanin tai yli istuvien joukossa vähän ja harvoin liikkuminen oli yleisintä. Molemmissa
ryhmissä jonkin verran liikkuminen oli toisiksi yleisintä.
Sedentaaristen opiskelijoiden fyysisessä aktiivisuudessa havaittiin eroja. Huolestuttavinta
on, että vähintään joka neljäs korkeakouluopiskelija istui paljon (> 7 t/vrk:ssa) ja liikkui
vain vähän ja harvakseltaan, mitä voidaan pitää terveyden kannalta haitallisena.
Korkeakouluopiskelijoiden sedentaarisuutta pitäisi vähentää sisällyttämällä liikkuminen ja
istumisen tauottaminen osaksi oppilaitosten opetussuunnitelmia ja kursseja sekä
tarjoamalla liikkumista tukevia opiskeluympäristöjä.
...
Students of institutes of higher education sit approximately over 7 hours per day which is
harmful to the health. It is possible to reduce mental health and musculoskeletal symptoms
as well as to improve cardio metabolic health and energy level by being physically active.
The aim of this study was to research physical activity of sedentary (sitting 7–16,65
hours/day) students of institutes of higher education and find out if there were any
differences between sex or institutes of higher education. In addition, the connection
between the number of sedentary hours and the amount of physical activity was examined.
Data was part of The University Student Health Survey 2016 in Finland. Students (n =
2246) sitting minimum 7 hours a day were selected for this study. Sleeping time was not
included in sedentary time. Study was analyzed using SPSS statistical software and
selected tests were Chi-square tests and Cramer’s V.
The median sitting time of students was from 10,5 to 11 hours per day. Although most of
the students had incidental exercise 15–60 minutes per day almost tenth had incidental
exercise less than 15 min/day and over a tenth more than an hour per day. Women had
more likely long-lasting incidental exercise than men as well as students of universities of
applied sciences compared to university students. Over half of the students had at least 30
min moderate-intensity exercise during leisure time 2–6 times per week. Over tenth of the
students had no regular moderate-intensity exercise lasting at least 30 min during leisure
time. Only few had daily moderate-intensity exercise. Leisure time moderate-intensity
exercise did not have statistically significant difference between institutes of higher
education. Incidental exercise and leisure time moderate-intensity exercise was combined
as a total exercise. Over fourth exercised a little (< 30 min/day incidental exercise) and
seldom (moderate-intensity exercise < 2 times/week). A third exercised a lot (> 30 min/day
incidental exercise) and often (moderate-intensity exercise ≥ 2 times/week). Almost a half
of students exercised somewhat, between the amount described. Men were more likely to
exercise little and seldom and women were more likely to exercise a lot and often.
University students were more likely to exercise somewhat compared to students of
university of applied sciences. Students sitting less than median were more likely to
exercise a lot and often. Students sitting the median or over were more likely to exercise a
little and seldom. Somewhat exercising was second likely in both groups.
There were differences between the amounts of physical activity of sedentary students. The
most alarming result was that every fourth student of higher education sat a lot (> 7
hours/day) and exercised seldom small amounts which is harmful for the health. Sedentary
behavior of students of institutes of higher education should be reduced by integrating
physical activity and pausing sedentary behavior in the curricula and courses as well as
offering active study environments.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Meeting the 24-h movement guidelines and health-related outcomes among youth with autism spectrum disorder : a seven-country observational study
Li, Chunxiao; Haegele, Justin A.; Sun, Fenghua; Alves, Maria Luiza Tanure; Ang, Stefanie Hwee Chee; Lee, Jihyun; Ng, Kwok; dos Santos Alves, Isabella; Healy, Sean; Huang, Wendy Yajun; Rintala, Pauli; Tan, Jernice Sing Yee; Wu, Yandan; Yang, Hannah; Kärnä, Eija; Maeng, Hyokju; Schliemann, André Lisandro; Ding, Ding (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Background Meeting daily guidelines for physical activity, screen time, and sleep duration is associated with a host of health indicators for youth. In this cross-sectional observational study, we investigated the associations ... -
Minäpystyvyyden yhteys liikuntakäyttäytymisen ja kasvisten käytön muutokseen : hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkoelämäntapaintervention tuloksia
Atkin, Outi (2020)Elintavat voivat kohentaa tai heikentää terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Terveyskäyttäytymiseen ja elintapojen muuttamiseen vaikuttavat niin yksilön sisäiset kognitiiviset ja psykososiaaliset tekijät kuin ulkoiset ... -
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023
Kilkki, Olga; Mietola, Vilma; Heimovaara, Essi; Kokko, Sami; von Bonsdorff, Mikaela (Jyväskylän yliopisto, 2023)Korkeakouluopiskelijat istuvat noin 11 tuntia päivittäin, ja iso osa tästä määrästä kertyy nimenomaan opiskelupäivän aikana. Lisäksi vain alle puolet opiskelijoista liikkuu liikkumissuosituksiin nähden tarpeeksi. Istumisen ... -
Diverging paths in physical activity and sports participation (Health Promoting Sports Club, HPSC) cohort study: research data 2013-2023
Villberg, Jari; Kokko, Sami; Aira, Tuula (University of Jyväskylä, 2023)Liikkumisen ja urheilun erilaiset polut – Terveyttä edistävä liikuntaseura (TELS) on seurantatutkimus, jossa kartoitetaan eri suuntaisia (vähenevän, lisääntyvän ja ennallaan säilyvän) fyysisen aktiivisuuden ja liikuntase ... -
Survival of the Fittest? Examining Lapsing Behaviour in the Context of Elderly People and the Use of Physical Activity Tracker Applications
Makkonen, Markus; Kari, Tuomas; Frank, Lauri (University of Hawai'i at Manoa, 2022)Physical activity (PA) tracker applications have been proposed as one potential solution to the increasingly prevalent physical inactivity problem among elderly people, but their long-term potential is limited by the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.