Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLehtonen, Heini
dc.contributor.authorSaarinen, Tanja
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2022-10-06T08:34:27Z
dc.date.available2022-10-06T08:34:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLehtonen, H., Saarinen, T. (2022). Kieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(5). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83474
dc.description.abstractSuomalaisten korkeakoulujen kielipolitiikka on perustunut samalle periaatteelle kuin Suomen perustuslaillinen kaksikielisyys: korkeakoulut ovat joko yksikielisiä tai kaksikielisiä, ja kaksikielisyys on käytännössä tarkoittanut erillisten suomen- tai ruotsinkielisten ohjelmien tai linjojen rinnakkaista olemassaoloa. Vähemmistökielinen korkeakouluopetus on ollut vähäistä, vaikka saamen kieliä, karjalaa, viittomakieliä tai romania on viime vuosikymmeninä suomalaisissa korkeakouluissa opetettu oppiaineena joissakin tapauksissa syventäviin opintoihin saakka. Erityisesti 2000-luvulle tultaessa englanti on lisääntyneen kansainvälistymisen myötä tuonut oman lisänsä yliopistojen kieli-ideologisiin keskusteluihin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkieli-ideologiat
dc.subject.otherkielikäytänteet
dc.titleKieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404152894
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries5
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysovähemmistökielet
dc.subject.ysokansalliskielet
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielipolitiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11137
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24858
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3390
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9310
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0