dc.contributor.author | Lehtonen, Heini | |
dc.contributor.author | Saarinen, Tanja | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2022-10-06T08:34:27Z | |
dc.date.available | 2022-10-06T08:34:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Lehtonen, H., Saarinen, T. (2022). Kieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(5). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83474 | |
dc.description.abstract | Suomalaisten korkeakoulujen kielipolitiikka on perustunut samalle periaatteelle kuin Suomen perustuslaillinen kaksikielisyys: korkeakoulut ovat joko yksikielisiä tai kaksikielisiä, ja kaksikielisyys on käytännössä tarkoittanut erillisten suomen- tai ruotsinkielisten ohjelmien tai linjojen rinnakkaista olemassaoloa. Vähemmistökielinen korkeakouluopetus on ollut vähäistä, vaikka saamen kieliä, karjalaa, viittomakieliä tai romania on viime vuosikymmeninä suomalaisissa korkeakouluissa opetettu oppiaineena joissakin tapauksissa syventäviin opintoihin saakka. Erityisesti 2000-luvulle tultaessa englanti on lisääntyneen kansainvälistymisen myötä tuonut oman lisänsä yliopistojen kieli-ideologisiin keskusteluihin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kieli-ideologiat | |
dc.subject.other | kielikäytänteet | |
dc.title | Kieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404152894 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 5 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | vähemmistökielet | |
dc.subject.yso | kansalliskielet | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielipolitiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11137 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24858 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3390 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9310 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |