Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValkonen, Leena
dc.contributor.authorNissi, Aino
dc.date.accessioned2022-10-03T06:35:17Z
dc.date.available2022-10-03T06:35:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83413
dc.description.abstractKorkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ja korkeakouluopintojen laaja-alaista kehittämistä varten on luotu opiskelukykymalli. ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden joukossa on tunnistettu erityisiä haasteita korkeakouluopinnoissa suoriutumiseen erityisesti etäopintojen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ADHD-diagnoosin saaneita korkeakouluopiskelijoita. Haastattelut toteutettiin opiskelukykymalliin pohjautuen teemahaastatteluina neljälle opiskelijalle. Tutkimuksen tulokset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten perusteella opiskelijat kokivat etäopiskelusta koituneen sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia opiskeluunsa. Opiskelijoiden vastauksissa korostui omiin voimavaroihin ja opetustoimintaan liittyvät kokemukset. Opiskelijat kokivat vahvuudekseen työskentelynsä aikatauluttamisen, mutta etäluennoille keskittyminen koettiin haasteelliseksi. Keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että haastateltavat kokevat huolta omasta jaksamisestaan ja opinnoissa etenemisestä. Opiskelumäärä ja tehtävien loppuun saattaminen koetaan etäopinnoissa vaativaksi, mikä nostaa elämänhallinnan merkitystä opintojen sujumiselle. Opetustoiminnan laadulla koetaan olevan suuri vaikutus etäopintojen sujumiseen, mutta opettajien ja opiskelijaryhmien koetaan jäävän kaukaisiksi.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.titleADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210034765
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelukyky
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysoetäopetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot