Show simple item record

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorRanilehto, Jessica
dc.date.accessioned2022-09-30T06:01:04Z
dc.date.available2022-09-30T06:01:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83395
dc.description.abstractTässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille liittymisessä. Kuntosaliharrastus on laajalle levinnyt trendikäs urheilumuoto, joka edistää parhaimmillaan niin henkistä kuin fyysistä terveyttä. Suomessa on noin 2000 kuntosalia, jotka kilpailevat yhä vaativimmista asiakkaista. Kuntosaliyritysten on tärkeä ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, jotta he voivat kohdentaa palveluitaan, tavoittaa haluamiaan kohderyhmiä ja parantaa liiketoimintaansa. Kuluttajan päätöksentekoa on tutkittu useissa asiayhteyksissä ennen, mutta kuntosalien kohdalla kirjallisuutta on melko vähän. Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää paremmin ilmiötä ja niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajaan kuntosalin valinnassa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusta varten suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kuuttatoista 20–55-vuotiasta, joilla kaikilla oli aiempaa kokemusta kuntosalilla käymisestä. Haastateltavista puolet olivat naisia ja puolet miehiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka kuntosalin valintaan vaikuttavat lukuisat tekijät, käytännöllisyyteen liittyvät tekijät painottuvat merkittävästi lopullisessa ostopäätöksessä. Tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi muodostuu kuntosalin sijainti. Kuntosalin toivotaan sijaitsevan lähellä kotia, opiskelu- tai työpaikkaa. Sijainnin jälkeen toiseksi tärkeimmäksi nousi hinnoittelu. Kuntosalijäsenyydeltä haetaan hyvää hinta-laatusuhdetta ja edullista hintaa. Kuitenkin haastattelutuloksista voi huomata, että edullisten hintojen vaikutus etenkin kuntosalin laitteisiin ja sen tarjoamiin lisäpalveluihin tiedostetaan. Kuntosalin asiakaspalvelulla tai eri bränditekijöillä ei ollut vaikutusta lopullisessa valinnassa, vaikka ne nimettiin myös tärkeiksi asioiksi kuntosaleilla useissa haastatteluissa.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpäätöksentekoprosessi
dc.titleKuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209304747
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoostopäätökset
dc.subject.ysokuntosalit
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record