Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille liittymisessä.
Kuntosaliharrastus on laajalle levinnyt trendikäs urheilumuoto, joka edistää parhaimmillaan niin henkistä kuin fyysistä terveyttä. Suomessa on noin 2000 kuntosalia, jotka kilpailevat yhä vaativimmista asiakkaista.
Kuntosaliyritysten on tärkeä ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, jotta he voivat kohdentaa palveluitaan, tavoittaa haluamiaan kohderyhmiä ja parantaa liiketoimintaansa. Kuluttajan päätöksentekoa on tutkittu useissa asiayhteyksissä ennen, mutta kuntosalien kohdalla kirjallisuutta on melko vähän. Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää paremmin ilmiötä ja niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajaan kuntosalin valinnassa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusta varten suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kuuttatoista 20–55-vuotiasta, joilla kaikilla oli aiempaa kokemusta kuntosalilla käymisestä. Haastateltavista puolet olivat naisia ja puolet miehiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka kuntosalin valintaan vaikuttavat lukuisat tekijät, käytännöllisyyteen liittyvät tekijät painottuvat merkittävästi lopullisessa ostopäätöksessä. Tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi muodostuu kuntosalin sijainti. Kuntosalin toivotaan sijaitsevan lähellä kotia, opiskelu- tai työpaikkaa. Sijainnin jälkeen toiseksi tärkeimmäksi nousi hinnoittelu. Kuntosalijäsenyydeltä haetaan hyvää hinta-laatusuhdetta ja edullista hintaa. Kuitenkin haastattelutuloksista voi huomata, että edullisten hintojen vaikutus etenkin kuntosalin laitteisiin ja sen tarjoamiin lisäpalveluihin tiedostetaan. Kuntosalin asiakaspalvelulla tai eri bränditekijöillä ei ollut vaikutusta lopullisessa valinnassa, vaikka ne nimettiin myös tärkeiksi asioiksi kuntosaleilla useissa haastatteluissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
Lindström, Janita (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Environmental values in industrial marketing relationships
Hänninen, Nora (University of Jyväskylä, 2017)Concern for the natural environment has become an issue that virtually all companies have to address. Literature suggests that an environmentally oriented marketing strategy, such as an environmental brand image, yields ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...