Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorBergström, Mikke
dc.date.accessioned2022-09-27T05:14:36Z
dc.date.available2022-09-27T05:14:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83325
dc.description.abstractTerveydenhuollon käyttömenojen jatkuvan kasvun myötä terveydenhuoltoon on ohjattu merkittäviä investointeja sen kustannustehokkuuden ja laadun parantamiseksi. Yhtenä tehostettavana osa-alueena on terveydenhuollon potilaskertomukset sekä niiden tuottaminen. Puheentunnistusteknologia tarjoaa kiinnostavan vaihtoehdon potilaskertomusten tuottamiseen ja sitä on hyödynnetty terveydenhuollossa jo vuosikymmeniä. Teknologian jatkuvan kehityksen myötä puheentunnistus kuitenkin säilyy kiinnostavana tutkimuskohteena. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan miten puheentunnistusratkaisun käyttöönotto on vaikuttanut potilaskertomusten tuottamiseen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS). Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siinä tarkasteltiin puheentunnistusteknologiaa ja sen hyödyntämistä potilaskertomusten tuottamisessa. Tutkimuksen empiirisen osion aineisto kerättiin HUS Tietohallinnon asiakirjoista, HUS Asvian kustannuslaskelmista sekä HUSin lääkäreille tehdyllä kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että puheentunnistusratkaisun käyttöönotto HUSissa johti huomattaviin kustannussäästöihin jo ensimmäisten vuosien aikana. Terveydenhuollon palveluntarjoajien on mahdollista saada merkittäviä kustannushyötyjä puheentunnistuksen avulla. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että lievä enemmistö käyttäjistä koki puheentunnistuksen säästävän heidän työaikaansa sekä helpottavan potilaskertomusten tuottamisprosessia. Käyttäjien mielestä puheentunnistus on kuitenkin heikentänyt potilaskertomusten laatua sekä potilasturvallisuutta. Enemmistö käyttäjistä myös koki, etteivät he ole saaneet riittävästi koulutusta puheentunnistuksen käyttöön. Puheentunnistusratkaisunkäyttöönotto koronapandemian keskellä sekä yhdessä Apotti-potilastietojärjestelmän kanssa aiheutti todennäköisesti haasteita puheentunnistusratkaisun omaksumiselle käyttäjien keskuudessa. Lopullisten johtopäätösten tekoa rajoittaa kyselytutkimuksen pieni otanta mutta kyselytutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherautomaattinen puheentunnistus
dc.subject.otherterveydenhuoltojärjestelmä
dc.subject.otherHUS
dc.titleAnalyysi puheentunnistusratkaisun käyttöönoton vaikutuksista HUSissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209274663
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosairauskertomukset
dc.subject.ysopuheentunnistus
dc.subject.ysoterveydenhuolto
dc.subject.ysokäyttöönotto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot