Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä

Abstract
Tässä tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä sekä tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt näkevät. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on kerätty opiskelijoilta sähköisesti vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa ja kyselyyn vastasi 100 opiskelijaa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena ja tutkimuskysely sisälsi sekä avoimen kysymyksen että väittämiä kiusaamisen syistä. Analysoin laadullisen aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelin opettajaopiskelijoiden vastaukset sen mukaan, kuinka monesta eri syystä he näkivät kiusaamisen johtuvan. Määrällistä aineistoa analysoidessani hyödynsin ensin korrelaatioita ja eksploratiivista faktorianalyysia muuttujien ryhmittelemiseksi kiusaamisen syiden mukaan. Tämän jälkeen vertailin muuttujia kuvailevien tunnuslukujen, korrelaatioiden sekä parittaisen t-testin avulla selvittääkseni, mitkä asiat selittivät kiusaamista opettajaopiskelijoiden mielestä eniten. Yksilöpsykologiset, erityisesti toisia kiusaavaan oppilaaseen liittyvät syyt olivat laadullisen ja määrällisen analyysin perusteella kiusaamista eniten selittäviä tekijöitä. Lisäksi opettajaopiskelijoiden selityksissä korostuivat ryhmäilmiöön liittyvät kiusaamisen syyt. Aineiston tyypittelyn perusteella lähes kolmannes vastaajista antoi kiusaamiselle myös laajempia selityksiä, jotka liittyivät esimerkiksi opettajan toimintaan, kouluorganisaatioon sekä yhteiskunnallisiin tekijöihin. Tulosten perusteella voidaan pohtia, millaista tämänhetkinen opettajaopiskelijoiden tietämys kiusaamisen ilmiöstä on ja minkälaisia kiusaamisen ilmiöön liittyviä sisältöjä opettajankoulutuksessa tulisi huomioida tulevaisuudessa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209234650Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share