Ammatillisen toimijuuden ja tunnetoimijuuden välinen yhteys sekä tunneintervention osuus tämän yhteyden muutoksessa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen toimijuuden ja tunnetoimijuuden
yhteyttä sekä tunneintervention osuutta tämän yhteyden muutoksessa. Samalla
selvitettiin, millaisia tunnetoimijuuden ja ammatillisen toimijuuden arvoja
osallistujat raportoivat, miten tunnetoimijuuden raportoidut arvot eroavat
tunneinterventioon osallistuneilla ja ei-osallistuneilla sekä miten
tunnetoimijuuden ja ammatillisen toimijuuden raportoitujen arvojen yhteys
muuttui seurantajaksolla.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Tunnetoimijuus strategian toteuttamisen tukena
(TUNTO2) -hankkeessa kerättyä kyselyaineistoa (N=447). Sähköisen kyselyn
mittaukset toteutettiin ennen interventiota ja välittömästi sen jälkeen. Vastaajista
104 osallistui tunneinterventioon. Aineistoa analysoitiin käyttämällä
määrällisistä tutkimusmenetelmistä Pearsonin korrelaatiokerrointa,
toistomittausten varianssianalyysiä, parittaisten otosten t-testiä ja
erotusmuuttujia.
Tuloksina havaittiin, että vastaajien raportoidessa korkeampaa
ammatillista toimijuutta he raportoivat myös korkeampaa tunnetoimijuutta.
Lisäksi tunneinterventioon osallistuneet raportoivat korkeampaa tunteisiin
vaikuttamista työssä intervention jälkeen. Havaittiin myös, että vastaajien
raportoimat muutokset tunnetoimijuuden ulottuvuuksissa olivat positiivisesti
yhteydessä muutokseen osassa ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksissa.
Tutkimus vahvisti osittain vanhaa tutkimustietoa. Tulokset loivat myös
uutta tietoa tunnetoimijuuden ulottuvuuksista. Selvää on, että ammatillinen
toimijuus ja tunnetoimijuus ovat kiinteässä yhteydessä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunnetoimijuus ja sen tuki työssä
Hökkä, Päivi; Ikävalko, Heini; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Nordling, Aku (2020)Tunteiden keskeinen merkitys työssä tiedetään jo hyvin. Kuitenkin siitä, minkälaisten mekanismien ja prosessien kautta tunteet organisaatioissa vaikuttavat ja miten näitä voidaan edistää, tiedetään vielä vähän. Tässä ... -
Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
Manninen, Mariikka (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön!
Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Tunteva ja toimiva henkilöstöjohtaja yhteistoimintaneuvottelujen moottorina : henkilöstöjohtajien tunnekokemukset ja tunnetoimijuus organisaatioiden yhteistoimintaneuvottelutilanteissa
Häkkänen, Elisa (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella henkilöstöjohtajien tunnekokemuksia yhteistoimintaneuvottelutilanteissa, sekä selvittää millaista tunnetoimijuutta he ovat toteuttaneet yhteistoimintaneuvotteluprosessin yhteydessä. ...