Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalin, Kasper
dc.contributor.authorKemppainen, Leevi
dc.contributor.authorLievonen, Essi
dc.date.accessioned2022-09-21T07:31:21Z
dc.date.available2022-09-21T07:31:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83284
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien asenteiden ja valmiuksien vaikutusta teknologian hyödyntämiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkielmassa tutkittiin, mitä teknologioita liikunnanopettajat hyödynsivät liikuntatunneillaan. Liikunnanopetus nojautuu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa teknologian yhdistäminen opetukseen ilmenee laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan liikuntateknologian tukevan liikunnanopetuksen tavoitteiden saavuttamista. Etenkin tieto- ja viestintäteknologia sekä monilukutaito pitävät sisällään teknologiataitoja. Teknologian hyödyntämisestä opetuksessa on löydetty niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Liito Ry:n jäseniltä. Aineistoa luokiteltiin liikunnanopettajien työkokemuksen mukaan, kun tulkittiin liikunnanopettajien asenteita ja valmiuksia suhteessa teknologian käyttöön liikunnanopetuksessa. Liikunnanopettajien asenteet teknologiaa kohtaan jakautuivat tasaisesti puolesta ja vastaan. Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkitseviä (p=0,606). Valmiudet käyttää teknologiaa liikunnanopetuksessa koettiin huonommiksi kuin valmiudet yleisesti teknologian käyttöön. Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkittäviä (p=0,456). Liikunnanopetuksessa yleisesti teknologiaa hyödynnettiin eniten kerran tai pari kertaa kuukaudessa. Erilaisten teknologioiden välillä oli eroja niiden käyttämisen yleisyyteen. Liikunnanopetuksessa hyödynnettiin eniten oppilas- ja opiskelijahallintajärjestelmiä. Tämän lisäksi yleisiä, viikoittain käytettäviä teknologioita olivat musiikki ja äänentoisto sekä oppimisympäristöt ja pilvipalvelut. Muilta osin liikuntateknologian käyttö oli vähäistä. Teknologiset laitteet ja niiden hyödyntäminen eivät vielä ole jalkautuneet opetusmaailmaan. Tämän vuoksi kaikkia mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen ei välttämättä vielä hyödynnetä.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLiikunnanopettajien näkemykset teknologian ja videopelien hyödyntämisestä liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209214626
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikuntateknologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot