Liikunnanopettajien näkemykset teknologian ja videopelien hyödyntämisestä liikuntatunneilla
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien asenteiden ja valmiuksien
vaikutusta teknologian hyödyntämiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkielmassa tutkittiin, mitä
teknologioita liikunnanopettajat hyödynsivät liikuntatunneillaan.
Liikunnanopetus nojautuu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa teknologian
yhdistäminen opetukseen ilmenee laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan liikuntateknologian tukevan
liikunnanopetuksen tavoitteiden saavuttamista. Etenkin tieto- ja viestintäteknologia sekä
monilukutaito pitävät sisällään teknologiataitoja. Teknologian hyödyntämisestä opetuksessa
on löydetty niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Aineisto kerättiin
kyselylomakkeella Liito Ry:n jäseniltä. Aineistoa luokiteltiin liikunnanopettajien
työkokemuksen mukaan, kun tulkittiin liikunnanopettajien asenteita ja valmiuksia suhteessa
teknologian käyttöön liikunnanopetuksessa.
Liikunnanopettajien asenteet teknologiaa kohtaan jakautuivat tasaisesti puolesta ja vastaan.
Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti
merkitseviä (p=0,606). Valmiudet käyttää teknologiaa liikunnanopetuksessa koettiin
huonommiksi kuin valmiudet yleisesti teknologian käyttöön. Työkokemuksen mukaan
luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkittäviä (p=0,456).
Liikunnanopetuksessa yleisesti teknologiaa hyödynnettiin eniten kerran tai pari kertaa
kuukaudessa. Erilaisten teknologioiden välillä oli eroja niiden käyttämisen yleisyyteen.
Liikunnanopetuksessa hyödynnettiin eniten oppilas- ja opiskelijahallintajärjestelmiä. Tämän
lisäksi yleisiä, viikoittain käytettäviä teknologioita olivat musiikki ja äänentoisto sekä
oppimisympäristöt ja pilvipalvelut. Muilta osin liikuntateknologian käyttö oli vähäistä.
Teknologiset laitteet ja niiden hyödyntäminen eivät vielä ole jalkautuneet opetusmaailmaan.
Tämän vuoksi kaikkia mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen ei välttämättä vielä
hyödynnetä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29044]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnanopettajaopiskelijoiden koettu valmius käyttää liikuntateknologiaa apuvälineenä opetuksessa
Puupponen, Juho (2022)Liikunnanopettajan tulevaisuuden näkymät ovat isot oppilasryhmät, spesifin palautteen antamisen haasteet, eriyttämisen painottaminen sekä nuorten inaktiivisuuden lisääntyminen. Näihin haasteisiin pyritään etsimään jatkuvasti ... -
“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ... -
Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla
Luostari, Vesa (2014)Luostari Vesa (2014). Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 75 s., 3 liitettä. Tämän ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ...