Liikunnanopettajien näkemykset teknologian ja videopelien hyödyntämisestä liikuntatunneilla
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien asenteiden ja valmiuksien
vaikutusta teknologian hyödyntämiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkielmassa tutkittiin, mitä
teknologioita liikunnanopettajat hyödynsivät liikuntatunneillaan.
Liikunnanopetus nojautuu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa teknologian
yhdistäminen opetukseen ilmenee laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan liikuntateknologian tukevan
liikunnanopetuksen tavoitteiden saavuttamista. Etenkin tieto- ja viestintäteknologia sekä
monilukutaito pitävät sisällään teknologiataitoja. Teknologian hyödyntämisestä opetuksessa
on löydetty niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Aineisto kerättiin
kyselylomakkeella Liito Ry:n jäseniltä. Aineistoa luokiteltiin liikunnanopettajien
työkokemuksen mukaan, kun tulkittiin liikunnanopettajien asenteita ja valmiuksia suhteessa
teknologian käyttöön liikunnanopetuksessa.
Liikunnanopettajien asenteet teknologiaa kohtaan jakautuivat tasaisesti puolesta ja vastaan.
Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti
merkitseviä (p=0,606). Valmiudet käyttää teknologiaa liikunnanopetuksessa koettiin
huonommiksi kuin valmiudet yleisesti teknologian käyttöön. Työkokemuksen mukaan
luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkittäviä (p=0,456).
Liikunnanopetuksessa yleisesti teknologiaa hyödynnettiin eniten kerran tai pari kertaa
kuukaudessa. Erilaisten teknologioiden välillä oli eroja niiden käyttämisen yleisyyteen.
Liikunnanopetuksessa hyödynnettiin eniten oppilas- ja opiskelijahallintajärjestelmiä. Tämän
lisäksi yleisiä, viikoittain käytettäviä teknologioita olivat musiikki ja äänentoisto sekä
oppimisympäristöt ja pilvipalvelut. Muilta osin liikuntateknologian käyttö oli vähäistä.
Teknologiset laitteet ja niiden hyödyntäminen eivät vielä ole jalkautuneet opetusmaailmaan.
Tämän vuoksi kaikkia mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen ei välttämättä vielä
hyödynnetä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209214626Use this for linking
Language
Finnish