Talviaisten rahapaja : luku- ja kirjoitustaidon hyödyntäminen rahanväärennöstarkoituksiin 1800-luvun puolivälissä
Kotilainen Sofia. (2022). Talviaisten rahapaja : luku- ja kirjoitustaidon hyödyntäminen rahanväärennöstarkoituksiin 1800-luvun puolivälissä. Ennen ja nyt, 22(3), 59-74. https://doi.org/10.37449/ennenjanyt.120215
Published in
Ennen ja nytAuthors
Date
2022Copyright
© 2022 Sofia Kotilainen
Luku- ja kirjoitustaito muodostivat 1800-luvun puolivälissä sekä yksilön että hänen lähiyhteisönsä näkökulmasta tärkeää aineetonta pääomaa, koska etenkin maaseudulla ne olivat harvinaisia taitoja. Niiden avulla oli mahdollista saavuttaa hitaasti karttuvaa yhteisöllistä luottamusta, rakentaa verkostoja ja saavuttaa henkilökohtaisia etuja, joista monet liittyivät myös taloudelliseen menestykseen. Näitä taitoja saattoi käyttää myös pikavoittojen hankkimiseen yhteisöllisten normien näkökulmasta kyseenalaisin keinoin, esimerkiksi väärentämällä rahaa. Kivijärveläinen Erkki Turpeinen oli taitava rahanväärentäjä, joka osasi hyödyntää luku- ja kirjoitustaitoaan omiin tarkoituksiinsa. Pohdin artikkelissani, millaista osaamista tai koulutusta rahanväärentäjänä toimiminen edellytti 1850–1870-luvulla ja miksi rikollinen elämäntapa muuttui erityisesti Erkin kohdalla lähiyhteisön hiljaisesti hyväksymäksi elämänkuluksi. Tarkastelen Erkki Turpeisen elämää mikrohistoriallisesta näkökulmasta. Fragmentaarinen lähdeaineisto osoittaa, että hän menestyi hankkeissaan, onnistui myös pakenemaan virkavaltaa jäätyään kiinni ja kykeni luomaan oman liiketoiminta-alueensa väärennöstoimeksiantojen myötä. Hänestä muotoutui vuosikymmenten aikana mediajulkisuudessa, kansanperinteessä ja yhteisön kollektiivisessa muistissa elänyt veijarihahmo, joka puijasi esivaltaa ja auttoi köyhiä pitäjäläisiä. Erkkiä pidettiin yleisesti avuliaana ja hyvätapaisena ihmisenä.
...


Publisher
Historiallinen yhdistysISSN Search the Publication Forum
1458-1396Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/156481549
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
LUKILOKI : virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
Aalto, Eija; Heikkilä, Riikka; Järvenoja, Marjaana; Kuosmanen, Merja; Lehtinen, Auli; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Luokomaa, Sanna; Mononen, Susanna; Mustonen, Sanna; Nousiainen, Tuula; Raittila, Tiia-Liina; Saario, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)“Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota ... -
Yhteisöllisesti jaettu luku- ja kirjoitustaito : kollektiivibiografinen menetelmä luku- ja kirjoitustaidon historian tutkimuksessa
Kotilainen, Sofia (Kulttuurihistorian seura, 2022) -
Luku- ja kirjoitustaidon opettamisen täydennyskoulutus ja prosessimallit työn tukena
Mursula, Teija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Kun opettaja osallistuu luku- ja kirjoitustaidon täydennyskoulutukseen, hänellä on usein mielessään huoli oppilaiden tai opiskelijoiden lukutaidon heikentymisestä. Pystyykö perusopetus enää turvaamaan riittävää luku- ja ... -
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ...