Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorJärvelä, Petri
dc.contributor.authorVilmusenaho, Jasmin
dc.date.accessioned2022-09-12T06:08:04Z
dc.date.available2022-09-12T06:08:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83197
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjelmoinnin opettamista matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4 ja luokanopettajien kokemana. Lisäksi tarkastellaan, miten toiminnallisuus näyttäytyy ohjelmoinnin opetuksessa. Toiminnallisuutta korostetaan opetussuunnitelmassa monia kertoja eri yhteyksissä ja sen oletetaan näkyvän ja toteutuvan jokaisessa suomalaisessa peruskoulussa. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun käsitettä ja sitä, miten se näkyy peruskoulun opetussuunnitelman matematiikan tavoitteissa ja sisällöissä. Teoriassa kuvataan toiminnallisuutta ja sen yhteyttä ohjelmointiin. Tutkimus on monimenetelmäinen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja kuinka paljon ohjelmointia opetetaan matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4? Miten toiminnallisuus on otettu huomioon ohjelmoinnin opetuksessa matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4? Minkälaisia kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta? Osa tutkimuksen aineistosta kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla kahta alakoulun luokanopettajaa, joille toiminnallisuus ohjelmoinnin opetuksessa on tuttua. Haastatteluiden analysointi tapahtui teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tulokset lajiteltiin teoriasta nousseen teemoittelun mukaan. Toinen osa tutkimuksen aineistosta kerättiin tarkastelemalla matematiikan oppimateriaaleja vuosiluokilla 1–4, joista laskettiin kaikki tehtävät, algoritmista ajattelua kehittävät ja tukevat tehtävät sekä varsinaiset ohjelmointitehtävät. Tuloksista nousi esille se, että luokanopettajat kokivat matematiikan oppimateriaalit ohjelmoinnin osalta puutteellisina. Oppikirja-analyysi puoltaa opettajien näkemystä, koska varsinaisia ohjelmointitehtäviä on oppikirjoissa suhteellisen vähän. Algoritmista ajattelua kehittäviä ja tukevia tehtäviä löytyy puolestaan runsaasti. Luokanopettajat kuvailivat oppimateriaaleja puutteellisiksi toiminnallisen ohjelmoinnin näkökulmista. Oppilaan oppikirjoissa toiminallisuutta ei juurikaan ole, mutta opettajan oppaiden tehtävät keskittyvät enimmäkseen toiminnallisuuteen. Luokanopettajien kuvauksissa toiminnallinen ohjelmointi opetuksessa ilmeni muun muassa ongelmanratkaisuna ja ryhmätöiden tekemisenä, missä oppilas on aktiivisessa roolissa. Opettajat myös korostivat algoritmisen ajattelun taidon merkitystä ohjelmoinnin opetuksessa. Luokanopettajat kertoivat hyödyntävänsä opetuksessaan muita toiminnallista ohjelmointia tukevia materiaaleja ja oppimisympäristöjä, kuten robotiikkaa. Tukea toiminnallisen ohjelmoinnin toteuttamiseen luokanopettajat saivat koulutuksista, mutta omatoiminen perehtyminen aiheeseen on ollut avainasemassa.fi
dc.format.extent120
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheralgoritminen ajattelu
dc.subject.othertoiminnallinen oppiminen
dc.subject.otheroppimateriaalitutkimus
dc.titleOhjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209124543
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot