”Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut. Hauskoin.” : toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa
This dissertation is set in a time of historical change in terms of curriculum reform and the use of technology in education. The collection of data for this study took place in 2017, shortly before the new curriculum was officially launched and a few years before the COVID19 pandemic accelerated the inevitable use of technology in education. The dissertation explores aspects of student engagement highlighted by the collaborative use of mobile devices, the ways in which collaborative use of mobile devices enables the integration of practice and theory in music perception subjects, and the role of the teacher in this learning environment. The dissertation examines the data from a holistic human understanding and a social constructivist view of learning, in the context of a collaborative technological learning environment.
The study was carried out as action research in a Finnish music institute. The research data consisted of video material collected from the music perception lessons of five groups of students during one semester. The students (N = 24) were aged between 11 and 15 years. The video material was transcribed and analysed using qualitative content analysis and abductive reasoning. The findings were categorised from the observed empirical data – the transcripts and tabulations of the video lessons. The students worked listening together around a tablet device table.
The study results show that the compact size and ease of use of the tablet devices enabled active verbal and non-verbal interactions in the students’ work. This collaborative interaction fostered students' critical thinking, reflection and creativity, as well as lowering their threshold to express themselves, ask questions and comment. The students were highly motivated. A significant observation was that collaborative work with the mobile devices also encouraged more active participation of the quieter students, helping their understanding of musical concepts and bringing out their personalities. The continuous audiovisual material integrated theory and practice and increased the students’ attentiveness. The tablet devices enabled the equal participation of all the students in the joint activities. From the teacher’s perspective, it made it easier to guide the students. Working this way involved the teacher taking the role of technical problem solver. Successful lesson activities required careful and proactive planning on the part of the teacher.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9200-2ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [871]
- Väitöskirjat [3602]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tablet-laitteiden käyttö opetuksessa ja niiden opetuskäytön tukeminen
Natunen, Teemu (2013)Opettajat käyttävät tablet-laitteita monilla eri tavoilla mutta tiedonhaku on selkeästi laitteen yksi suurimmista käyttötavoista. Tutkimusten mukaan opettajat tietävät, kuinka laitteita käytetään mutta heiltä puuttuu tieto ... -
Toimintatutkimus mobiiliteknologian yhteistoiminnallisesta käytöstä osana musiikin perusteiden opetusta
Virtanen, Katariina (2016)Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää nykyistä musiikin perusteiden opetusta integroimalla musiikkiteknologian tarkoituksenmukainen käyttö osaksi toiminnallista ja työtavoiltaan monipuolista musiikin perusteiden ... -
Matka uniaikaan : toimintatutkimus Australian aboriginaalien musiikin käytöstä 8.-9. luokilla
Nieminen, Heidi (2005) -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ... -
Elektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista
Puolakka, Esa (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ...