Toimintatutkimus mobiiliteknologian yhteistoiminnallisesta käytöstä osana musiikin perusteiden opetusta
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää nykyistä musiikin perusteiden opetusta integroimalla musiikkiteknologian tarkoituksenmukainen käyttö osaksi toiminnallista ja työtavoiltaan monipuolista musiikin perusteiden opetusta. Musiikin perusteiden asiasisällöt ja mobiiliteknologia voivat kannustaa helpommin yksilötason toimintaan ja opiskeluun kuin yhteistoiminnallisuuteen. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavalla iPadien yhteistoiminnallinen käyttö on yhteydessä oppilaiden motivaatioon, oppimiseen sekä musiikin teorian ja käytännön tietotaidon integroitumiseen. Musiikin perusteiden opetuksen kehittämisen lisäksi tutkimustehtävänä on tutkijan oman ammatillisen kasvun edistäminen.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 tammikuussa. Koehenkilöinä oli 17 musiikin perusteita kolmatta vuottaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevaa oppilasta iältään 11–14-vuotta. Tutkimusta varten muodostin oppilaista neljä pienryhmää. Tutkimusaineiston keräsin käyttäen videotaltiointia, ja aineiston analysoin laadullisella sisällönanalyysilla. Oppilaiden taustatiedot keräsin käyttäen strukturoitua ryhmähaastattelua. Tutkimuksen ajan pidin tutkimuspäiväkirjaa.
Tutkimusta varten laatimieni tehtävien aihepiirit käsittelivät intervallien ja sointujen muodostamista, jotka edustavat perinteisiä musiikin perusteissa käsiteltyjä asioita. Tutkimustulokset tukevat yhteistoiminnallisuuden myönteistä yhteyttä motivaatioon ja oppimiseen. Yhteistoiminnallisuuden myötä oppilaat käyttivät tietotaitoaan, jossa musiikin teoria ja käytäntö integroituivat erottamattomasti. Tutkimusaineistosta nousi merkittäväksi ilmiöksi erityisesti kolmen oppilaan kohdalla, että mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö vahvisti motivaatiota, oppimista sekä teorian ja käytännön tietotaidon integroitumista. Toinen merkittävä ilmiö oli opettajan roolin rakentava ja toimintaa kokoava merkitys mobiililaitetyöskentelyn onnistumiseksi. Tulosten perusteella mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö musiikin perusteiden tunneilla on voimavara, joka kannattaa hyödyntää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa
Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016) -
www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa
Sundell, Janne (2018)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ... -
Matka uniaikaan : toimintatutkimus Australian aboriginaalien musiikin käytöstä 8.-9. luokilla
Nieminen, Heidi (2005) -
"Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
Nieminen, Harri (2018)Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.