University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Toimintatutkimus mobiiliteknologian yhteistoiminnallisesta käytöstä osana musiikin perusteiden opetusta

Thumbnail
View/Open
14.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virtanen, Katariina
Date
2016
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää nykyistä musiikin perusteiden opetusta integroimalla musiikkiteknologian tarkoituksenmukainen käyttö osaksi toiminnallista ja työtavoiltaan monipuolista musiikin perusteiden opetusta. Musiikin perusteiden asiasisällöt ja mobiiliteknologia voivat kannustaa helpommin yksilötason toimintaan ja opiskeluun kuin yhteistoiminnallisuuteen. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavalla iPadien yhteistoiminnallinen käyttö on yhteydessä oppilaiden motivaatioon, oppimiseen sekä musiikin teorian ja käytännön tietotaidon integroitumiseen. Musiikin perusteiden opetuksen kehittämisen lisäksi tutkimustehtävänä on tutkijan oman ammatillisen kasvun edistäminen. Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 tammikuussa. Koehenkilöinä oli 17 musiikin perusteita kolmatta vuottaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevaa oppilasta iältään 11–14-vuotta. Tutkimusta varten muodostin oppilaista neljä pienryhmää. Tutkimusaineiston keräsin käyttäen videotaltiointia, ja aineiston analysoin laadullisella sisällönanalyysilla. Oppilaiden taustatiedot keräsin käyttäen strukturoitua ryhmähaastattelua. Tutkimuksen ajan pidin tutkimuspäiväkirjaa. Tutkimusta varten laatimieni tehtävien aihepiirit käsittelivät intervallien ja sointujen muodostamista, jotka edustavat perinteisiä musiikin perusteissa käsiteltyjä asioita. Tutkimustulokset tukevat yhteistoiminnallisuuden myönteistä yhteyttä motivaatioon ja oppimiseen. Yhteistoiminnallisuuden myötä oppilaat käyttivät tietotaitoaan, jossa musiikin teoria ja käytäntö integroituivat erottamattomasti. Tutkimusaineistosta nousi merkittäväksi ilmiöksi erityisesti kolmen oppilaan kohdalla, että mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö vahvisti motivaatiota, oppimista sekä teorian ja käytännön tietotaidon integroitumista. Toinen merkittävä ilmiö oli opettajan roolin rakentava ja toimintaa kokoava merkitys mobiililaitetyöskentelyn onnistumiseksi. Tulosten perusteella mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö musiikin perusteiden tunneilla on voimavara, joka kannattaa hyödyntää. ...
Keywords
Musiikin perusteet mobiiliiteknologia yhteistoiminnallisuus iPad toimintatutkimus Toimintatutkimus musiikkikasvatus mobiililaitteet musiikkiteknologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606203230

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa 

    Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016)
  • www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa 

    Sundell, Janne (2018)
    Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ...
  • Matka uniaikaan : toimintatutkimus Australian aboriginaalien musiikin käytöstä 8.-9. luokilla 

    Nieminen, Heidi (2005)
  • "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa 

    Nieminen, Harri (2018)
    Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre