Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorHuovinen, Elina
dc.date.accessioned2022-09-06T06:10:20Z
dc.date.available2022-09-06T06:10:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82955
dc.description.abstractViime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehittymistä ei ole vielä tiettävästi tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä tutkimalla opettajien kiusaamiskertomuksissa esiintyviä vuorovaikutussuhteiden vaiheita. Lisäksi selvitettiin opettajien käsityksiä kiusaamisen ennaltaehkäisevistä keinoista. Tutkimukseen osallistui Etelä- Suomen alueelta seitsemän opettajaa, jotka olivat kokeneet kiusaamista oppilaiden taholta. Aineisto kerättiin narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun avulla. Opettajien kiusaamiskertomuksia analysoitiin narratiivien analyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin. Teemahaastatteluosion analyysitapana oli laadullinen sisällönanalyysi. Aineiston kertomuksista löytyi neljä vuorovaikutussuhteiden vaihetta, jotka nimettiin tutustumis-, konflikti-, selviytymis- ja ratkaisuvaiheeksi. Kertomuksissa esiintyneiden kolmen erilaisen kiusaamisen muodon pohjalta syntyi kolme erilaista tyyppitarinaa, joissa vuorovaikutussuhteiden vaiheet näyttäytyivät jossain määrin erilaisina. Tutkimuksen perusteella oppilaiden opettajiin kohdistaman kiusaamisen vuorovaikutusprosesseihin vaikuttavat oppilas-opettajasuhteen lisäksi myös oppilaiden vanhemmat sekä koko kouluyhteisö ryhmänormeineen. Kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan opettajan lisäksi vanhempien, työyhteisön ja koko kouluorganisaation tuki.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209064485
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokertomukset
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot