Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehittymistä ei ole vielä tiettävästi tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä tutkimalla opettajien kiusaamiskertomuksissa esiintyviä vuorovaikutussuhteiden vaiheita. Lisäksi selvitettiin opettajien käsityksiä kiusaamisen ennaltaehkäisevistä keinoista.
Tutkimukseen osallistui Etelä- Suomen alueelta seitsemän opettajaa, jotka olivat kokeneet kiusaamista oppilaiden taholta. Aineisto kerättiin narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun avulla. Opettajien kiusaamiskertomuksia analysoitiin narratiivien analyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin. Teemahaastatteluosion analyysitapana oli laadullinen sisällönanalyysi.
Aineiston kertomuksista löytyi neljä vuorovaikutussuhteiden vaihetta, jotka nimettiin tutustumis-, konflikti-, selviytymis- ja ratkaisuvaiheeksi. Kertomuksissa esiintyneiden kolmen erilaisen kiusaamisen muodon pohjalta syntyi kolme erilaista tyyppitarinaa, joissa vuorovaikutussuhteiden vaiheet näyttäytyivät jossain määrin erilaisina. Tutkimuksen perusteella oppilaiden opettajiin kohdistaman kiusaamisen vuorovaikutusprosesseihin vaikuttavat oppilas-opettajasuhteen lisäksi myös oppilaiden vanhemmat sekä koko kouluyhteisö ryhmänormeineen. Kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan opettajan lisäksi vanhempien, työyhteisön ja koko kouluorganisaation tuki.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Saari, Salla (2015)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
Boström, Emmi; Keijonen, Jenny (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien ... -
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.