Show simple item record

dc.contributor.authorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorIsotalo, Susanna
dc.contributor.authorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorSuvanto, Marja
dc.contributor.authorTamminen, Olli
dc.contributor.authorKokkonen, Anna Mari
dc.date.accessioned2022-08-26T07:22:04Z
dc.date.available2022-08-26T07:22:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLiinamaa, T., Isotalo, S., Ukkonen-Mikkola, T., Suvanto, M., Tamminen, O., & Kokkonen, A. M. (2022). E-portfolio yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentajana. <i>Yliopistopedagogiikka</i>, <i>29</i>(1). <a href="https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2022/08/22/e-portfolio-yliopisto-opiskelijoiden-asiantuntijuuden-rakentajana/" target="_blank">https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2022/08/22/e-portfolio-yliopisto-opiskelijoiden-asiantuntijuuden-rakentajana/</a>
dc.identifier.otherCONVID_151799224
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82846
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen työelämässä on ajankohtainen tarve koulutetuille varhaiskasvatuksen opettajille. Varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan vielä tällä hetkellä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Vastavalmistuvilla varhaiskasvatuksen opettajilla on todettu olevan haasteita työelämään sitoutumisessa. Sitoutumista heikentää esimerkiksi epävarmuus oman osaamisen riittävyydestä opettajan työhön. (ks. Kantonen, Onnismaa, Reunamo & Tahkokallio, 2020.) Monissa korkeakouluissa on kehitetty portfoliotyöskentelyä tukemaan opiskelijan ammatillista kasvua ja oppimista, arviointia sekä osaamisen tekemistä näkyväksi. Portfoliotyöskentelyn avulla voidaan tarkastella, millaista osaamista ja asiantuntijuutta opinnoissa opiskelijalle rakentuu. (Ritzhaupt, Singh, Seyferth & Dedrick, 2008.) Tässä katsauksessa kuvaamme Jyväskylän yliopistossa kehitettyä sähköistä oppimisen tuen työkalua, Vaka ePortfoliota, ja siihen liittyvää kehittämistyötä. Kehittämistyön tavoitteena on ollut rakentaa oppimisympäristö ja tarkoituksenmukainen väline opiskelijan oppimisprosessien tueksi sekä erityisesti oman osaamisen tunnistamiseksi niin opintojen kuin työelämään siirtymisen vaiheissa. Kehittämistyön tukena on hyödynnetty vuonna 2018 tehtyä kandidaatintutkielmaa (Kurento & Tamminen, 2018) sekä keväällä 2021 opiskelijoille toteutettua kyselyä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherYliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
dc.relation.ispartofseriesYliopistopedagogiikka
dc.relation.urihttps://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2022/08/22/e-portfolio-yliopisto-opiskelijoiden-asiantuntijuuden-rakentajana/
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherVaka ePortfolio
dc.titleE-portfolio yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentajana
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208264377
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2242-8070
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume29
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoportfoliot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14150
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8330
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0