E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen aikana jatkuu työelämään sekä tukee opiskelijan elinikäistä oppimista. E-portfolion käyttö vaatii kuitenkin tukea, etteivät sen hyödyt jää saavuttamatta. Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimmäistä kertaa käytössä ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sitä on käytetty, millaisena se on koettu ja minkälaisia kehityskohteita e-portfolion käytöstä on löydetty. Päätutkimustehtäväksi nousi e-portfolion kehittämisehdotusten esittäminen opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Haastatteluaineiston perusteella selvisi, että e-portfoliossa ja erityisesti sen käytön ohjauksessa on kehitettävää. Opiskelijat käyttävät e-portfoliota lähinnä materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion käyttöön tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat näkevät e-portfolion hyödyllisenä välineenä sekä opintoja että työelämää varten, mutta tiedostavat hyötyjen toteutuvan vain aktiivisen käytön seurauksena. Vaikuttaa ilmeiseltä, etteivät opiskelijat osaa käyttää e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen käytöstä seuraavia hyötyjä. E-portfolion kehittämishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion käyttötaitojen vahvistaminen sekä e-portfoliotyöskentelyn ohjauksen kehittäminen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
E-portfolio yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentajana
Liinamaa, Tarja; Isotalo, Susanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Suvanto, Marja; Tamminen, Olli; Kokkonen, Anna Mari (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2022)Varhaiskasvatuksen työelämässä on ajankohtainen tarve koulutetuille varhaiskasvatuksen opettajille. Varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan vielä tällä hetkellä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Vastavalmistuvilla ... -
Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa
Peltomäki, Santtu (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan ... -
Lasten osallisuuteen liittyvän osaamisen kehittyminen kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden yhteisöllisenä oppimisena
Ranta, Minna; Hautakangas, Merja; Hautala, Paula; Sevón, Eija; Merjovaara, Olli; Alasuutari, Maarit (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023) -
The Transformation of Learning : From Learning Organizations to a Landscape of Ecosystems
Virolainen, Maarit H.; Heikkinen, Hannu L.T.; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Rautopuro, Juhani (Sage Publications, 2022)