Show simple item record

dc.contributor.advisorLuck, Geoff
dc.contributor.authorHuusko, Niko
dc.date.accessioned2022-08-26T05:20:58Z
dc.date.available2022-08-26T05:20:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82842
dc.description.abstractMusiikin kuuntelun kulutusympäristö elää entistä enemmän digitalisoituneilla suoratoistopalvelualustoilla fyysisten ääniteformaattien käyttöosuuden vähentyessä vuosittain. Kulutuskentän muutoksen lisäksi digitaalisuus on aikaan saanut myös suoratoistopalvelun liitoksissa olevia sosiaalisia median palveluita, joissa kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa entistä enemmän keskenään. COVID19-pandemia lisäsi ihmisten väliset vuorovaikutustilanteet suurimmaksi osaksi digitaalisiin alustoihin ja fyysisesti vähentämään kohtaamisia. Laaja kyselytutkimus tutkii suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valintoja: mitkä musiikin kuuntelun kulutusmuodot kiinnostavat ja valikoituvat – ja miksi? Mitkä ovat kuluttajan syyt valitsemalleen kulutusmuodolle? Voisiko kulutusmuotoja tietyistä syistä vaihtaa, vai ovatko kuluttajat tyytyväisiä kulutusmuotoonsa? Näihin kysymyksiin tutkimus etsii vastauksia niin musiikin suoratoistopalveluiden kuin perinteisten analogisten ääniformaattien käyttäjiltä. Lisäksi tutkimus selvittää sosiaalisen median vaikutusta musiikin kuunteluun ja sen konteksteista vaikuttumiseen: löytävätkö musiikin kuuntelijat somesta musiikkia, seuraavatko musiikin kuluttajat musiikin kuunteluun liittyviä ilmiöitä tai jakavatko he päivityksiä musiikin kuuntelusta? Sosiaalista näkökulmaa tutkii aiemman lisäksi myös musiikin kuuntelun ja hyvinvoinnin suhteesta COVID19-pandemian aikana: vaikuttiko musiikin kuuntelu hyvinvointiin poikkeuksellisina aikoina? Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeella määrällisiä metodeja käyttäen. Tutkimuksen ote on deskriptiivinen: tarkoituksena etsiä laajasta otosjoukosta erilaisia ilmiöitä ja ominaisuuksia. Tutkimukseen osallistui 833 eri ikäistä musiikin kuuntelijaa ympäri Suomea kertomaan omasta musiikin kuuntelustaan.fi
dc.format.extent96
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLaaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208264374
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysokuluttajatutkimus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokuunteleminen
dc.subject.ysomusiikintutkimus
dc.subject.ysosuoratoistopalvelut
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record