Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin keväällä 2020. Koulut siirtyivät muutaman päivän varoitusajalla etäopetukseen, ja samalla muuttui opettajan työ. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mikä vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sekä opettamiseen. Tällä työllä haluan selvittää covid-19:n vaikutusta opettajien ammatilliseen toimijuuteen yksilön ja yhteisön kokemana sekä opettajien kokemuksia hyvinvoinnista ja sen tukemisesta covid-19 aikana. Ammatillinen toimijuus nähdään yhtenä tärkeimmistä rooleista työssä oppimisessa, organisaation kehittymisessä, luovuudessa, ammatillisessa identiteetissä, mielekkäässä työssä sekä hyvinvoinnissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, tutkimussuuntauksena fenomenologia. Aineistohankintana oli teemahaastattelu. Teemahaastattelu tehtiin kahtena ryhmähaastatteluna, haastateltavia oli yhteensä kuusi. Tutkimukseen osallistui oman työyhteisöni opettajia. Tutkimus käsittelee henkilökohtaisia mielipiteitä etäopetuksesta ja -opettajuudesta. Tulosten mukaan opettajat olivat tyytyväisiä siitä, kuinka ja millä tavoin he saivat toimia etäkoulun aikana. Opettajat löysivät uusia opetusmenetelmiä omaan opetukseensa, ammatilliset taidot kehittyivät sekä positiivinen ilmapiiri vallitsi työyhteisössä. Ammatillinen toimijuus vahvistui. Tuloksissa ilmeni ristiriita, esimieheltä kaivattiin selkeämpää linjaa, samalla oltiin tyytyväisiä hänen johtamiseensa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että covid-19 vahvisti opettajan ammatillista toimijuutta. Tietoteknisten taitojen parantamista pidettiin tärkeänä asiana, jotta voitaisiin valmistautua samankaltaisiin pandemioihin ennalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana
Nurmi, Anni (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen ... -
Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
Hakala, Katariina; Raudasoja, Ida-Maria; Raudasoja, Anu; Lakkala, Suvi; Pirttimaa, Raija; Kiuru, Eerika (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten ...