Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorNärhi, Jemina
dc.date.accessioned2022-08-25T05:10:13Z
dc.date.available2022-08-25T05:10:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82794
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisena vanhemmat kokevat oman roolinsa lapsen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vanhempaa, joiden lapsilla oli ADHD:n tai autismikirjon häiriön oireita. Neljällä vanhemmista lapset olivat varhaiskasvatuksessa ja yhden lapsi oli jo koulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla aloittaen aineistolähtöisesti, mutta analyysi sisälsi lopulta teoriaohjaavan tavan piirteitä. Tutkimus osoittaa vanhempien painottavan koulutusta varhaiskasvatuksen henkilöstön tietämyksen kehittymisessä ja osaamisessa tunnistaa tuen tarpeita. Vanhempien näkemykset heijastavat myös vuorovaikutuksen ja tiedonkulun merkitystä yhteistyössä. Pääosin vanhemmat kokivat olevansa yhteistyön tasavertaisia osapuolia, joita kuultiin lastensa asiantuntijoina. Yhden vanhemman vastakkainen kokemus puolestaan kertoi lapsen tuen puuttumisesta ja henkilöstön vanhempaa syyllistävästä suhtautumisesta. Kaiken kaikkiaan vanhempien näkemykset yhteistyöstä kertovat moninaisista kokemuksista, joissa saattoi olla vaihtelua yksittäisenkin lapsen varhaiskasvatuspolulla. Koulutus, vanhempien kuuleminen sekä avoin ja kunnioittava vuorovaikutus nousevat aineistosta merkittäviksi yhteistyötä määrittäviksi tekijöiksi.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherneuropsykiatriset oireet
dc.titleNeuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208254327
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoautismikirjon häiriöt
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot