Show simple item record

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorNärhi, Jemina
dc.date.accessioned2022-08-25T05:10:13Z
dc.date.available2022-08-25T05:10:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82794
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisena vanhemmat kokevat oman roolinsa lapsen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vanhempaa, joiden lapsilla oli ADHD:n tai autismikirjon häiriön oireita. Neljällä vanhemmista lapset olivat varhaiskasvatuksessa ja yhden lapsi oli jo koulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla aloittaen aineistolähtöisesti, mutta analyysi sisälsi lopulta teoriaohjaavan tavan piirteitä. Tutkimus osoittaa vanhempien painottavan koulutusta varhaiskasvatuksen henkilöstön tietämyksen kehittymisessä ja osaamisessa tunnistaa tuen tarpeita. Vanhempien näkemykset heijastavat myös vuorovaikutuksen ja tiedonkulun merkitystä yhteistyössä. Pääosin vanhemmat kokivat olevansa yhteistyön tasavertaisia osapuolia, joita kuultiin lastensa asiantuntijoina. Yhden vanhemman vastakkainen kokemus puolestaan kertoi lapsen tuen puuttumisesta ja henkilöstön vanhempaa syyllistävästä suhtautumisesta. Kaiken kaikkiaan vanhempien näkemykset yhteistyöstä kertovat moninaisista kokemuksista, joissa saattoi olla vaihtelua yksittäisenkin lapsen varhaiskasvatuspolulla. Koulutus, vanhempien kuuleminen sekä avoin ja kunnioittava vuorovaikutus nousevat aineistosta merkittäviksi yhteistyötä määrittäviksi tekijöiksi.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherneuropsykiatriset oireet
dc.titleNeuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208254327
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoautismikirjon häiriöt
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright