Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorTahkola, Jenny-Katariina
dc.date.accessioned2022-08-24T05:25:33Z
dc.date.available2022-08-24T05:25:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82764
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa työskentelevä opetushenkilöstö kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lisäksi selvitettiin, millaisena opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus näyttäytyy nykyisessä kouluarjessa työskenneltäessä erilaisissa työtiimeissä. Tutkimuksessa hyödynnettiin TEAMS-hankkeen (Teaching that matters for imgrant students) kysely- ja haastatteluaineistoa. Kyselyaineisto oli kerätty sähköisellä kyselylomakkeella (N=114), ja se analysointiin määrällisin mene-telmin käyttämällä monimuuttujaista varianssianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimuksen tavoin sisällön analyysillä. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimukseen osallistunut opetushenkilöstö arvioi ammatillisen toimijuutensa melko korkeaksi. Myös mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä koettiin korkeammaksi ryhmässä, joka kuului työssään useampaan työtiimiin. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että kouluorganisaatiossa muutosten ja uudistusten sisäänajo nähtiin heikkona. Tuloksia vahvisti se, että kollektiivisen vaikuttamisen puute heikensi opetushenkilöstön kokemaa ammatillista toimijuutta. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ammatillisen toimijuuden kokemusten yhteydestä työorganisaatioiden tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Tulokset osoittivat, että yhteisöllisyys, toimijuutta edistävä johtajuus, yhteiset linjaukset ja yhteneväinen tiedonkulku kouluorganisaatoissa ovat edellytyksiä henkilöstön innovatiiviselle työskentelylle.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.othermaahanmuuttotaustaiset oppilaat
dc.subject.othermoninaiset oppilasryhmät
dc.titleOpetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208244301
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopetustyö
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoopetushenkilöstö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot