Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulutuksen yksi tehtävä on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkilöstön roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat tämän tehtävän toteuttamiseen ja lopputulokseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja ja näkemyksiä suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstöllä on.
Tutkimus toteutettiin määrällisesti internet -kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin, muun muassa keskiarvoja, keskihajontoja, exploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia hyödyntämällä. Vapaan sanan osuuksilla tuettiin ja selitettiin tutkimustuloksia.
Tutkimuksen mukaan suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstö on poliittisilta arvoiltaan vasemmalle kääntynyttä sekä monikulttuurisuuden ja ympäristönsuojelun kannalla. Lisäksi he ovat hieman liberaaleja arvoiltaan ja kokevat hieman turvattomuutta yhteiskunnassa. Erot eri ryhmien välillä ovat pieniä, joskin hajonta yksilöiden kesken kohtalaista jokaisen arvon kohdalla.
Opetushenkilöstön kolme suosituinta poliittista puoluetta olivat Vihreät, Keskusta ja Kokoomus. Opettajan poliittiseen aktiivisuuteen ja mielipiteenilmaisuun suhtaudutaan positiivisesti, joskin tapa jolla nämä tuodaan esille, on opettajien mukaan keskeistä.
Tutkimus tukee käsitystä, että opettajia löytyy koulun sisältä monin eri yh-teiskunnallisin arvoin. Lisäksi se ehdottaa, että koulu sosiaalistaa poliittisesti jäseniään melko voimakkaasti. Se myös nostaa esiin kysymyksen, kuinka opettajankoulutus suhtautuu poliittiseen arvokasvatukseen ja mikä on opettajan rooli tässä keskustelussa. Aihe vaatii lisätutkimusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29601]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tulevaisuuden yhteiskunnan rakentajat : yhteiskunnallisen opetuksen kansainvälinen tutkimus Suomen näkökulmasta
Brunell, Viking; Törmäkangas, Kari (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Nuorten yhteiskunnalliset tiedot, osallistuminen ja asenteet : kansainvälisen ICCS 2009 -tutkimuksen ensituloksia
Suoninen, Annikka; Kupari, Pekka; Törmäkangas, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Kansainvälisen ICCS-tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset valmiudet nuorilla on toimia ja osallistua aktiivisina kansalaisina 21. vuosisadan yhteiskunnassa. Tutkimukseen osallistui 38 maata eri puolilta ... -
In Teachers We Trust – the Finnish Way to Teach and Learn
Pollari, Pirjo; Salo, Olli-Pekka; Koski, Kirsti (National-Louis University, 2018)Finland has received very good results in international student achievement tests such as PISA and ICCS in the 21st century. Consequently, education authorities and researchers from all over the world have attempted to ... -
"Kuinka kaukana on lähin koulu?" : erään kunnan opetushenkilöstön näkemyksiä integraatiosta
Eskola, Riikka; Friman, Marjo (2009) -
The political perceptions and attitudes among Finnish ninth graders
Kokko, Joose (2023)Maisterintutkielmani tutkimuskysymyksenä oli: What Are the Political Perceptions and Attitudes Among Finnish Ninth Graders? (Käännös: Millaisia Ovat Suomalaisten Yhdeksäsluokkalaisten Käsitykset ja Asenteet Politiikasta?). ...