University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet ja toimivat opetusratkaisut koronaviruspandemian aikana

Thumbnail
View/Open
684.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Halla, Pauliina
Date
2021
Discipline
KasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yliopistojen opetushenkilöstö joutui koronaviruspandemian seurauksena siirtymään etäopetukseen keväällä 2020. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin, millaista tukea yliopiston opetushenkilöstö koki tarvitsevansa pandemian aikana ja millaisia toimiviksi koettuja opetusratkaisuja he kohtasivat tai kehittivät pandemian aikaisessa opetuksessa. Tieto on tärkeää, jotta opetushenkilöstöä voidaan tukea tarpeisiin perustuen ja jakaa hyviksi koettuja käytänteitä yliopistoyhteisössä. Tässä laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JYULearn-työryhmän keräämää kyselyaineistoa. Sähköinen kysely toteutettiin Jyväskylän yliopiston opetushenkilöstölle syksyllä 2020 ja siihen vastasi 246 henkilöä. Tämän tutkimuksen aineiston muodosti neljän kysymyksen avovastaukset. Opetushenkilöstöltä kysyttiin tuen tarpeita teknologiaan, pedagogiikkaan sekä johtamiseen liittyen. Lisäksi kysyttiin kehitetyistä opetusratkaisuista. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysilla. Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet jakautuivat verkko-opetuksen toteuttamiseen, opetusteknologioihin, tuen saatavuuteen, työssäjaksamiseen, johtamiseen ja työhyvinvointiin, arvostukseen ja ymmärrykseen sekä resursseihin. Toimivia opetusratkaisuja kerrottiin opetusteknologioihin, ohjaustyön kehittämiseen, aktivoivien ja osallistavien opetusmenetelmien käyttöön ja opetuksen monipaikkaisuuteen ja monipuolisuuteen liittyen. Esitän tutkimuksen tulosten perusteella mahdollisuuksia opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Lisäksi ehdotan toimenpiteitä työsuunnittelun, johtamisen ja tuen saatavuuden parantamiseksi. ...
Keywords
yliopisto-opetus opettajien tukeminen opetusratkaisut COVID-19 yliopistot opetus opetushenkilöstö korkeakouluopetus verkko-opetus etäopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112015844

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana 

    Kinnunen, Hannamari (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen ...
  • Development Speeded up by Necessity : The Future of Higher Education and Academic Work Online 

    Berbyuk Lindström, Nataliya; Sofkova Hashemi, Sylvana; Háhn, Judit; Palviainen, Åsa; Asatiani, Aleksandre; Kedra, Joanna (Association for Information Systems, 2021)
    The COVID-19 pandemic had a dramatic impact on our lives and living. In higher education, it led to a swift shift from on-campus to online education resulting in practices of emergency remote teaching through virtual ...
  • Yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta 

    Autio, Mia (2014)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajat saivat heille uudenlaisen interaktiivisen ...
  • Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen 

    Kattainen, Henrikki; Perälä, Jaakko (2014)
    Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä ...
  • Enhancing Software Engineering Education in Africa through a Metaversity 

    Ruwodo, Vuyelwa; Pinomaa, Antti; Vesisenaho, Mikko; Ntinda, Maria; Sutinen, Erkki (IEEE, 2022)
    Software engineering education requires a new boost in African higher education, because of the high demand for professionals, caused by the fast increasing internet connections calling for meaningful applications and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre