University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sallittu keveys : lifestyletoimittajan ammatti-identiteetin muodostuminen ja rooli uutistoimituksissa

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jokinen, Pauliina
Date
2017
Discipline
JournalistiikkaJournalism

 
Elämäntapa- ja palvelujournalismi ovat hivuttautuneet osaksi mediamaailmaa, mutta sitä ja sen tekijöitä, lifestyletoimittajia, on tutkittu vasta vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uransa alkupuolella olevien lifestyletoimittajien ammatti-identiteetin muodostumista ja heidän käsityksiään omasta roolistaan toimittajina. Tutkielman näkökulmaa rajaa kaksi tutkimuskysymystä, joihin työ pyrkii etsimään vastauksia. Mikä on lifestyletoimittajien käsitys omasta ammatti-identiteetistään ja roolistaan suhteessa ammattietiikkaan, työn motivaatioon ja tulevaisuuteen? Miten elämäntapajournalismi toteutuu osana uutistoimi- tuksia? Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahtia. Ensimmäisessä perehdytään toimittajien ammatti-identiteetin muodostumiseen, journalistiprofession muutokseen sekä ammattikunnan yhteisiin arvoihin ja etiikkaan. Toisessa syvennytään palvelu- ja elämäntapajournalismin käytäntöihin, nykytilanteeseen ja kehityskulkuun. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat edustavat valtakunnallisten mediaorganisaatioiden lifestyleosastojen toimittajia. Analyysimenetelmä on aineistolähtöinen ja teoreettiseen viitekehykseen tukeutuva teemoittelu. Haastatteluaineistosta tehdyn analyysin mukaan nuorten lifestyletoimittajien ammatti-identiteetti on ristiriitainen ja sen intensiteetti on heikko. He kokevat työnsä uskottavuuden olevan vaakalaudalla ja mediaorganisaatioiden johdon kaupallisten paineiden määrittävän lifestyletoimittamisen nykytilaa. He kokevat lifestylejutut sisäänheittotuotteina, joiden tehtävänä on houkutella verkkosivustoille lukijoita. Samalla he kuitenkin pitävät työstään ja sen aihepiireistä sekä kokevat työn intohimonaan ja harrastuksenaan. Nuorten lifestyletoimittajien ammatti-identiteetistä oli johdettavissa kolme ilmenemismuotoa: Harrastaja, Sisällöntuottaja ja Toimittaja. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä johtopäätös, että uransa alkumetreillä olevat lifestyletoimittajat haluavat jatkossakin työskennellä luovalla alalla, mutta ovat valmiita siirtymään journalististen työtehtävien ulkopuolelle esimerkiksi sisältömarkkinoinnin tai viestinnän työtehtävien pariin. ...
Alternative title
Lifestyletoimittajan ammatti-identiteetin muodostuminen ja rooli uutistoimituksissa
Keywords
Ammatti-identiteetti journalismi toimitustyö toimittaja viestintä ammatti-identiteetti toimitustyö toimittajat viestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703301820

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21541]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre