"No en mie sitä voinu valita pakkoha sitä on opiskella" : perusasteen yläkoulun oppilaiden kielivalintoihin vaikuttavat tekijät
According to educational statistics studying foreign languages has significantly decreased in Finnish schools
since the mid-1990s. The aim of this article is to find out the reasons behind the lost interest in language
studies and the reduced language choices of students at the upper level of comprehensive school. The article
will first describe the current situation of language studies in Finnish basic education, and then explore the
diverse factors affecting the teaching and studying of languages at schools. Secondly, students’ actual reasons
behind their choices of both compulsory and optional languages will be analyzed with the help of data that
was gathered with a large-scale e-questionnaire and analyzed statistically. The sample in the study was over
1 200 answers from ninth-graders at the upper level of comprehensive school. The results show that there are
differences in the reasons why students choose to study compulsory and optional languages.
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Abiturienttien kokemuksia vieraan kielen opiskelun työläydestä ja sen vaikutuksesta lukion kielivalintoihin
Pollari, Pirjo; Veivo, Outi; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Vieraiden kielten opiskelussa on tapahtunut Suomessa suuri käänne, kun verrataan 1980-lukua ja 2020-lukua. Tällä hetkellä muita vieraita kieliä kuin englantia opiskelee yhä harvempi, ja opiskelun aloittaneista osa lopettaa ... -
Kielikoulutus murroksessa : media ja vanhemmat kielenopetuksen varhentamisen äärellä
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Oulun yliopisto, 2022) -
Englanti ja muut kielet peruskoulussa : millaisin eväin toiselle asteelle?
Mäntylä, Katja (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
"Pyrin mahdollistamaan monipuolisen kielitarjonnan koulussani" : rehtori ja kieltenopetus
Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Suomen rehtorit, 2024)Jyväskylän yliopistossa käynnistyi vuonna 2023 Kielikoulutuspoliittinen kuntatutkimus II, jossa selvitetään opetuksen järjestäjien, kuten koulujen rehtoreiden kielikoulutuspoliittista toimijuutta, eli heidän näkemyksiään ... -
“How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Vuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, ...