“You can do without Finnish but I’m not sure I would want to" : working migrants’ perceptions of the use and importance of English in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Nykyajan globalisoituneessa maailmassa, jossa työperäinen maahanmuutto on avainasemassa,
englannin kielen merkitys kommunikaatiossa on korostunut. Kielitaito on avainasemassa
maahanmuuttajien integraatiossa ja englanti toimii usein kommunikaation välineenä erityisesti
integraation alkuvaiheessa, kun maahanmuuttajan taidot paikallisissa kielissä ovat vielä heikot.
Suomi kilpailee muiden maiden joukossa kansainvälisistä osaajista ja englannin kielen aseman
parantamista on ehdotettu mahdolliseksi toimeksi Suomen kansainvälisen vetovoimaisuuden
lisäämiseksi. Tämä tutkimus pyrki valaisemaan maahanmuuttajien näkökulmaa aiheeseen ja
selvittämään, millaiseksi he kokevat englannin kielen roolin elämässään ja integraatiossaan.
Tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet käyttivät englantia keskimäärin muita
kieliä enemmän lähes kaikilla elämänsä osa-alueilla ja kokivat englannin kielellä
kommunikoimisen Suomessa melko vaivattomaksi ja englannin tärkeäksi osaksi
integraatioprosessiaan erityisesti sen alkuvaiheessa. Suurin osa uskoi myös, että englannin
kielen aseman parantaminen voisi tehdä Suomesta vetovoimaisemman ja moni toivoi
erityisesti, että työelämään pääsy ilman vahvaa suomen kielen taitoa olisi helpompaa. Lähes
kaikki osallistujat kuitenkin halusivat, moni jopa koki velvollisuudekseen, oppia suomen
kieltä, ei ainoastaan omaa arkeaan helpottaakseen, mutta myös kunnioituksesta maata kohtaan,
ymmärtääkseen paremmin sen kulttuuria sekä tullakseen vahvemmin osaksi suomalaista
yhteiskuntaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
A study of international work camp volunteers' attitudes and experiences of English as a lingua franca
Anttonen, Iiris (2014)Yhä useammalla nuorella aikuisella on omakohtaisia kokemuksia englannin kielen käytöstä monikulttuurisessa ympäristössä, esimerkiksi vaihto-opiskelun tai vapaaehtoistyön kautta. Kyseisissä tilanteissa puhuttu englanti ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway
Gühr, Louisa (2021)This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ... -
Integration and hegemonic relationship of labour market inequality : an investigation of immigrants/policy officials perceptions on immigrant's labour inclusion in Jyvaskyla-Finland
Njikang, Kennedy Ebang (2017)The aim of the research was to investigate the perceptions of immigrants (students, refugees and others) and public officials, on the value of Finnish economic integration within the broader context of immigrant-host labour ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.