Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee lohkoketjuteknologian mahdollisia hyötyjä peliteollisuudessa. Tutkielmassa määritellään lohkoketjuteknologia yleisellä tasolla ja määritellään tärkeimpiä lohkoketjuteknologiaan liittyviä käsitteitä peliteollisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa käydään myös läpi peliteollisuuden historiaa, kehitystä, nykytilaa ja tulevaisuutta. Peliteollisuudessa pitkään hyödynnettyjä mikrotransaktioita tarkastellaan tarkemmin, sillä tätä ominaisuutta voidaan lohkoketjujen avulla muuttaa pelaajia hyödyttävämmäksi. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen: miten lohkoketjuteknologiaa voi hyödyntää peliteollisuudessa. Tutkimuksessa käy ilmi, että lohkoketjuteknologialla on useita potentiaalisia hyötyjä peliteollisuudelle. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Useita eri lähteitä käyttäen ja yhdistellen tutkimuksen tulokset esitellään synteesitaulukkona. Tutkimuksessa löydettiin 8 isompaa tapaa lohkoketjuteknologian hyödyntämiseen peliteollisuudessa. Nämä ominaisuudet ovat hyödyllisiä etenkin pelaajan eli loppukäyttäjän näkökulmasta. Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa on kuitenkin aivan alkutaipaleella ja siihen liittyy vielä paljon kysymyksiä ja tutkittavaa, ennen kuin se alkaa yleistymään.
...
This thesis discusses the possible benefits of blockchain technology in the game industry. The thesis defines blockchain technology at a general level and defines the most important concepts related to blockchain technology from the perspective of the gaming industry. The thesis also reviews the history, development, current state, and future of the gaming industry. Microtransactions, which have been used for a long time in the gaming industry, will be examined more closely, as this feature can be changed to be more beneficial to players with the help of blockchains. The thesis answers the research question: how can blockchain technology be utilized in the gaming industry. The research shows that blockchain technology has several potential benefits for the gaming industry. The research was carried out as a literature review. Using and combining several different sources, the results of the study are presented as a synthesis table. The study found 8 major ways to utilize blockchain technology in the gaming industry. These features are especially useful from the point of view of the player, i.e. the end user. However, the use of blockchain technology in the gaming industry is still in its infancy and there are still many questions and research to be done before it becomes widespread.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
Toivanen, Vilma (2018)Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän ... -
Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen sähköisten potilaskertomusten datan hallinnassa
Tammilehto, Lasse (2021)Lohkoketjuteknologia on suhteellisen uusi, laajamittaista kiinnostusta viimeaikoina herättänyt teknologinen innovaatio, joka on tullut alunperin yleisölle tutuksi sähköisen valuuttajärjestelmän Bitcoinin myötä. ... -
Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen finanssialalla : hajautettu rahoitus
Talvela, Katja (2022)Tutkielmassa tarkastellaan lohkoketjuteknologian hyödyntämistä finanssialalla sekä sen mahdollista potentiaalia muuttaa alan perustaa. Lohkoketjut ovat nykypäivän trendi, mutta niiden käyttö on vielä vähäistä verrattuna ... -
Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Lauri, Tiina (2018)Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ... -
The quality of life in the Finnish game industry
Roininen, Tuomas (2013)Tässä tutkimuksessa tutkitaan työntekijöiden elämänlaatua Suomen peliteollisuudessa. Tutkimus perustuu International Game Developers Associationin (IGDA) vastaavanlaiseen tutkimukseen, joka toteutettiin huhtikuussa 2004. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.