Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvonen, Onni
dc.contributor.authorSipari, Alma
dc.date.accessioned2022-07-21T05:13:12Z
dc.date.available2022-07-21T05:13:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82391
dc.description.abstractElämme keskellä ihmistoiminnan aiheuttamaa ekologista kriisiä. Fossiilisiin polttoaineisiin perustuva kapitalismi ja ylikulutuskulttuuri ovat johtaneet ilmakehän lämpenemiseen, ympäristöjen saastumiseen, luontokatoon ja lajien sukupuuttoaaltoon. Ihmistoiminta tuhoaa luonnon monimuotoisuutta ennenäkemättömällä vauhdilla siitäkin huolimatta, että ihminen tuhoaa samalla omia elinehtojaan (WWF, 2020, s. 6). Vuosien 1970 – 2016 välillä nisäkkäiden, lintujen, sammakkoeläimien, matelijoiden ja kalojen populaatiot pienenivät keskimäärin noin 68% (WWF, 2020, s. 7). Ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään, mutta kasvihuonepäästömäärät kasvavat edelleen (IPCC, 2021, Figure SMP.1). Päästöjen kasvun myötä myös sään ääri-ilmiöt, kuten kuivuus yhtäällä ja rankkasateet toisaalla, ovat yleistyneet ja voimistuneet (IPCC, 2021, A.3). Luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi tehtävät toimet ovat olleet riittämättömiä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin (Suomen Luontopaneeli). Ympäristöetiikka on noussut omaksi filosofian erityisalaksi 1970-luvun alkupuolella (Light & Rolston III, 2005, s.1). Taustalla oli ekologian kehittyminen omaksi tieteenalakseen biologiassa, eläinten kognition tutkimus, globaalien yhteiskunnallisten kysymysten nousu nälänhädästä atomipommiin, sekä ympäristöliikkeen synty (Lahikainen, 2021). Lähestyn ympäristökriisiä ekofeministi Val Plumwoodin (1993, 2002) hyperseparaatio-käsitteen (engl. hyper-separation) filosofisen käsiteanalyysin kautta. Hyperseparaatio tarkoittaa toisen radikaalia eriyttämistä tai kieltämistä ytimestä tai itsestä (Plumwood, 1993, s. 49). Käsite on keskeisessä osassa Plumwoodin teoriaa, joka kuvaa ekokriisin järjen kriisinä, jossa ihminen nähdään radikaalisti irrallisena luonnosta. Plumwoodin ajattelu perustuu ekofeministiseen teoriaan, jonka pyrkimys on vastata, miten vallitsevat hegemoniset ajattelutavat ja valtasuhteet ylläpitävät alistavia järjestelemiä, jotka hyödyttävät harvoja, tuottavat kurjuutta suurimmalle osalle inhimillistä ja ei-inhimillistä olemassaolon kirjoa (Gaard & Gruen, 2003, s. 276). Plumwoodin (2002, s. 4-5) ajattelu perustuu dualismien kritiikkiin, jossa pyritään osoittamaan hegemonisen ajattelutavan keskittyminen teennäisiin erontekoihin, joilla ylläpidetään valta-asetelmia. Esimerkkejä länsimaiselle yhteiskunnalle tyypillisiksi katsotuista dualismeista ovat ihminen/eläin (tai luonto), järki/tunteet tai mies/nainen. Plumwoodin (2002, s. 4-5) mukaan dualismeihin perustuva radikaali eriytyminen, hyperseparaatio, katkaisee ymmärryksen riippuvuussuhteestamme luontoon oikeuttaakseen luonnon äärimmäisen hyödyntämisen. Kandidaatintutkielmani tarkoitus on pyrkiä hahmottamaan mitä hyperseparaatiolla tarkoitetaan, millaiset tekijät voidaan katsoa tuottavan hyperseparaatiota, mihin se johtaa, ja millä tavoin hyperseparaatio on mahdollista ylittää tai kumota. Tavoitteenani on pyrkiä tarkastelemaan hyperseparaatiota kriittisesti ja analyyttisesti, pyrkiä laajentamaan omaa ymmärrystäni ympäristökatastrofin mahdollisista mekanismeista ja siihen liittyvästä teoretisoinnista. Punnitsen hyperseparaatiota myös suhteessa muihin vieraantumista kuvaaviin käsitteisiin, joilla luonnosta vieraantumisen teemaa on mahdollista analysoida. Oma kiinnostukseni aiheeseen nousee ekokriisin aiheuttamasta tarpeesta ymmärtää niitä syitä, jotka ovat johtaneet ympäristön, mutta myös ihmiskunnan kannalta katastrofaaliseen tilanteeseen.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.otherhyperseparaatio
dc.titleHyperseparaatio : filosofinen käsiteanalyysi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202207213952
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysokäsiteanalyysi
dc.subject.ysofilosofia
dc.subject.ysoympäristöfilosofia
dc.subject.ysoekokatastrofit
dc.subject.ysokritiikki


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record