Sukututkimuksesta sukutarinaksi narratiivisuuden voimalla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten kirjoittamisen opetussisältö suunnitellaan tarkasti rajatusta aiheesta kohdennetulle asiakasryhmälle. Lähestymistapa kandidaattitutkielman aiheeseen on kehittämisnäkökulma. Tutkielman tarkoitus on kehittää luovan kirjoittamisen työtapoja laatimalla opetussuunnitelma ja harjoitustehtävät yhtä kirjoittamisen työpajaa varten. Työpajan aihe on rajattu sukutarinan kirjoittamiseen ja opetuksen kohderyhmänä ovat sukututkijat. Keskiössä on kirjoittaminen ja sen opettaminen.
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen lähdekirjallisuuden perusteella sukutarinan ja narratiivisen tietotekstin yhtäläisyyksiä ja eroja. Sukutarinalla tarkoitetaan lyhyttä proosamuotoista tekstiä, joka kertomuksen tavoin etenee alusta loppuun juonenkulkua seuraten. Sukutarina perustuu todellisiin, eläneisiin henkilöihin, paikkoihin ja historiallisiin tapahtumiin, jotka voidaan todentaa esimerkiksi asiakirjalähteistä.
Johtopäätökseni on, että sukutarina on narratiivinen tietoteksti. Narratiivisuus on huomioitava sukutarinatyöpajan opetussisällön laadinnassa. Sukutarina on kertomus, jolla on selkeä alku, keskikohta ja loppu sekä ne yhteen sitova juoni. Sukutarina kirjoitetaan lukija mielessä: kirjoittaja haluaa viedä lukijan elämysmatkalle menneisyyteen ja tuoda menneet sukupolvet lähemmäksi nykyisyyttä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työpajamalliin perustuva kirjoittamisen kouluopetus : eksplisiittisestä opetuksesta toimijuuteen
Pentikäinen, Johanna (University of Jyväskylä, Department of Arts and Culture Studies, 2019) -
Suullisen ja kirjallisen palautteen erot ja emootiot : kirjoittamisen aine- ja maisteriopiskelijoiden näkökulmia palautteeseen
Mustonen, Laura (2019)Tässä tutkielmassa kartoitan suullisen ja kirjallisen palautteen eroja sekä niihin liittyviä emootioita. Pyrin tunnistamaan kummankin palautemuodon hyviä ja huonoja puolia. Esittelen myös muita haastattelemiltani opiskelijoilta ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ... -
Kirjoittamisen opettajan kertomus : kirjoittamisen opettamisesta kognitiiviselta pohjalta
Ekström, Nora (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
kohtaamisia kirjoittajien ja kirjoittamisen opettajien kanssa : kirjallisuuskatsaus: Emilia Karjula (ed.) Kirjoittamisen taide ja taito (Atena 2014)
Rautiainen, Anne Mari (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.