Framing digital competence in media work - The case of Finland
Parkatti, A., Saari, T., Tammelin, M., & Villi, M. (2022). Framing digital competence in media work - The case of Finland. International Journal of Sociology and Social Policy, 42(13/14), 15-29. https://doi.org/10.1108/ijssp-02-2022-0040
Published in
International Journal of Sociology and Social PolicyDate
2022Copyright
© 2022 the Authors
Purpose
This article aims to study digital competence (DC) in media work.
Design/methodology/approach
The authors utilize frame analysis to investigate how DC is framed in media work using 30 semi-structured interviews as data with journalists in Finland.
Findings
The authors identify three main frames of DC in the context of media work. The individual attitude frame emphasizes employees' attitudes toward DC, the team-level support frame underlines the need for support in the work community and the organizational-level practice frame highlights enablers of and organizations' requirements for digital competence.
Practical implications
First, media workers' DC is necessary to enhance work efficiency and accomplish tasks and may be supported with supportive management practices. Second, the findings suggest that DC should be understood and analyzed as a multi-level issue. Third, the findings suggest that appropriate continuing education and study opportunities were needed. Besides formal arrangements for learning, informal contexts of learning are important.
Originality/value
The article contributes to media studies and studies on the digitalization of work by taking account of the organizational, team and individual levels in discussing digital competence in the news media sector.
...


Publisher
EmeraldISSN Search the Publication Forum
0144-333XKeywords
Original source
http://dx.doi.org/10.1108/ijssp-02-2022-0040Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/148886217
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
The study was funded by the Helsingin Sanomat Foundation.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huippuasiantuntijoiden tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen Työterveyslaitoksen asiakasorganisaatioissa
Ihamäki, Teresa (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri alojen organisaatioissa määritellään huippuasiantuntijuus ja millaisia keinoja huippuasiantuntijuuden tunnistamiseen löytyy organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin ... -
Digitaalisen osaamisen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille
Haarala, Teemu (2023)Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen metodein, mikä merkitys digitaalisella osaamisella on pienille ja keskisuurille yrityksille (PK-yritykset). PK-yritysten haasteena on niiden niukat resurssit. ... -
Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa
Peltomäki, Santtu (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan ... -
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Näykki, Piia; Ahlström, Emilia; Manu, Mari; Penttinen, Silja; Nousiainen, Tuula (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tämän narratiivisen katsausartikkelin tavoitteena on osallistua keskusteluun digitaalisesta polarisaatiosta ja tuoda esiin näkökulmia oppilaiden ja opettajien digitaalisesta osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ...